Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Einde van strategie !?

Tussen wendbaarheid en koers houden

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 1e druk 9789083296326
Voormalig top 100Totaal 31 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

Is het nog mogelijk een strategie te ontwikkelen in een onvoorspelbare wereld? Naarmate de bedrijfsomgeving turbulenter wordt, lijkt het nut van strategische plannen af te nemen. Traditionele benaderingen van strategievorming hebben de afgelopen jaren dan ook sterk aan relevantie ingeboet.

Wat morgen brengt weet niemand. Toch blijkt dat succesvolle organisaties nog altijd plannen maken en strategisch handelen. Niet alleen op de korte termijn. Sterker nog: naarmate de omgeving turbulenter wordt, kijken zij verder vooruit. Bijvoorbeeld naar de maatschappelijke waarde die zij op lange termijn willen realiseren. Er is geen sprake van het einde van strategie, wel van de opkomst van een nieuwe vorm van strategie: een wendbare strategie.

Dit boek introduceert het nieuwe concept wendbare strategie om het fenomeen van het naast elkaar bestaan van de korte termijn- met de lange termijnstrategie te verklaren. Door zes principes van wendbare strategie te volgen, zijn organisaties in staat om te gaan met een dynamische bedrijfsomgeving. Het helpt hen koers te houden en flexibel te blijven.

Het fenomeen wendbare strategie wordt geïllustreerd in een aantal bedrijfscases. In combinatie met een grootschalig onderzoek geeft dit boek een diepgaand overzicht van de stand van zaken van het denken over strategie in het Nederlandse bedrijfsleven.

Specificaties

ISBN13:9789083296326
Trefwoorden:strategie, wendbaarheid
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:144
Uitgever:Mediawerf
Druk:1
Verschijningsdatum:22-11-2022
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Einde van Strategie!? - ‘Schat aan informatie’
Wardy Poelstra | 21 november 2023
Naarmate de wereld sneller verandert en de toekomst dus steeds lastiger te voorspellen, lijkt het nut van strategische planning navenant af te nemen. Want waarom zou je zo’n exercitie nog doen als je niet eens weet wat de volgende maand zal brengen, laat staan het volgende jaar?
Lees verder
recensie
Einde van strategie!? - ‘Zes principes voor een wendbare strategie’
Rudy Kor | 9 januari 2023
In ‘Einde van strategie!?’ staat de vraag centraal of in bedrijven met een bestaande marktpositie strategie nog een relevant onderwerp is. Het antwoord van De Man, Hoeksema en Plotnikova is dat om goed in te spelen op vragen uit de markt er nog steeds een strategie nodig is. 
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (2)

podcast
In een dynamische markt kijk je voor de strategie verder vooruit
Karin de Zwaan 23 februari 2023 Is het nog mogelijk een strategie te ontwikkelen in een onvoorspelbare wereld? Of is het tijd voor een nieuwe vorm van strategie? Dat zijn de twee kernvragen die worden beantwoord in het nieuwe boek ‘Einde van strategie’ van auteurs Ard Pieter de Man, Ludwig Hoeksema en Anna Plotnikova. De eerste is te gast in deze aflevering van podcast De Boekenpraktijk.
interview
 Vijfjarenplannen zie je eigenlijk nauwelijks meer
Hans van der Klis 16 januari 2023 Kan het nog wel, een serieuze strategie uitzetten in een wereld die zo snel verandert? Op verzoek van de Stichting Management Studies deed Ard Pieter de Man, hoogleraar Management Studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam, in samenwerking met Ludwig Hoeksema en Anna Plotnikova onderzoek naar deze vraag. De drie komen in hun boek ‘Einde van strategie!?’ met een nieuw concept: de wendbare strategie. ‘Het proces van strategievorming is leidend geworden.’

Over Ard-Pieter de Man

Met vele jaren advieservaring, gecombineerd met een academische loopbaan, help ik organisaties bij strategische en organisatorische vraagstukken. Het effect van digitalisering op strategie en organisatie is daarbij van toenemend belang. Liever dan het aanbieden van oplossingen aan organisaties, zie ik dat organisaties zelf leren die oplossingen te ontwikkelen. Naast zelfstandig bestuursadviseur ben ik hoogleraar Management Studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Gecombineerd met de praktische ervaring leidde dat tot diverse boeken en een groot aantal artikelen, die ook in de praktijk zijn gewaardeerd. Zij zijn bekroond met de ROA prijs en de OOA prijs.

Andere boeken door Ard-Pieter de Man

Over Ludwig Hoeksema

Ludwig Hoeksema is bedrijfspsycholoog en werkzaam als managing director van de adviesgroep personeelsmanagement van Berenschot. Hij is eindverantwoordelijk voor de advisering van Berenschot op het gebied van HRM strategie, activerend HRM-beleid (inclusief competentie- en performance management) en de transformatie en professionalisering van de HRM-functie in organisaties.

Andere boeken door Ludwig Hoeksema

Over Anna Plotnikova

Assistant Professor of Strategic Change at Vrije Universiteit Amsterdam (VU Amsterdam)

Andere boeken door Anna Plotnikova

Inhoudsopgave

Voorwoord
Ten geleide
Proloog: Van ‘de’ strategie naar wendbare strategie

1 Hoe een wendbare strategie helpt koers te houden
1.1 Zes principes van wendbare strategie
1.2 Het zekere en het onzekere: vijf strategische vragen
1.3 Wat is nieuw aan wendbare strategie?
1.4 Is strategie ten einde?

2 Bied houvast en schets perspectief
2.1 Purpose en de zin van het bestaan
2.1.1 Strategische thema’s
2.1.2 Waarden
2.2 Het hele systeem

Tool: Simple rules

3 Zorg voor dynamische governance en stel voortdurend bij
3.1 De projectportfolioboard prioriteert
3.2 De projectportfolioboard alloceert middelen
3.3 De projectportfolioboard stuurt bij

Tool Radicale transparantie

4 Werk met het einddoel in gedachten en leer onderweg
4.1 Worden horizonnen korter of langer?
4.2 Parallelle tijdshorizonnen

Tool: Agile strategieontwikkeling Spotify

5 Denk groot, begin klein, schaal snel en eer het kleine
5.1 Wat is iteratief werken en waarom neemt het toe?
5.2 Experimenten en herhalingen
5.3 Flexibele budgetteren
5.4 Opschalen

Tool: Strategy crowdsourcing

6 Betrek uw mensen en ken uzelf
6.1 Interne samenwerking bij strategievorming
6.2 Strategiecommunicatie

Tool: Online strategy community

7 Zoek de samenwerking en leer van anderen
7.1 De trend naar ecosystemen
7.2 Ecosysteem en purpose
7.3 Effect op het strategieproces

Tool: Ecosystem value maps

8 Strategische profielen
8.1 Dynamiek en keuze
8.1.1 De vernieuwer
8.1.2 De zoeker
8.1.3 De uitdager
8.1.4 De orkestrator
8.1.5 De ecosysteemspeler
8.2 De dynamiek van profielen

Tool: Impactdashboard

9 Strategische stellingnames
9.1 Strategie is te belangrijk om aan het bestuur over te laten
9.2 Er wordt te veel waarde gehecht aan bekende informatie
9.3 Strategie gaat niet over de lange termijn
9.4 Hoe turbulenter de markt, hoe langer de tijdshorizon
9.5 Gebrek aan interne samenwerking leidt tot hoge executiekosten
9.6 Formulering en executie van de strategie zijn niet van elkaar te onderscheiden
9.7 Zonder budget geen purpose
9.8 Experimenten zonder richting geven geen bruikbare informatie
9.9 Bedrijfsstrategie is onderdeel van een ecosysteem, niet omgekeerd
9.10 Governance van de strategie hoort thuis bij een projectportfolioboard

10 Het einde van strategie?!
10.1 Vijf strategische vragen
10.2 Zes principes
10.3 Wanneer past welk principe?
10.4 Einde van het begin

Appendix A: Opzet van het onderzoek
Appendix B: Toos en technieken

Literatuurlijst
Over de auteurs
Stichting Management Studies

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Einde van strategie !?