Ik hou mij bezig met strategie, innovatie en organisatiestructurering, maar het meeste werk heb ik gedaan op het gebied van allianties, ecosystemen en partnerships. De impact van digitalisering op deze gebieden valt ook binnen mijn aandachtsgebied. Ik werk voor profit en non-profit organisaties.
Meer over Ard-Pieter de ManThe Network Economy (paperback)
Strategy, Structure and Management
Paperback Engels 2004 1e druk 9781845428372Samenvatting
Door het groeiende aantal van relaties, samenwerkingsverbanden en contacten tussen verschillende bedrijven is het toezicht houden op een portfolio van strategische allianties één van de uitdagendste taken van managers. Het netwerk van organisaties is een meer relevante en effectieve vorm van organisatie geworden in deze economie. Door het integreren van de meest recente academische literatuur met praktische nieuwe inzichten, ontwikkelt dit boek een kader waar zowel managers als academici op terug kunnen vallen om de ingewikkelde werking van de netwerk economie te begrijpen.
Ard-Pieter de Man onderzoekt onderwerpen zoals netwerk strategie, netwerk structuur, partner selectie, netwerk management en concurrentie in en tussen netwerken. Door het bestuderen van de fundamenten van het bestuursproces, is de auteur in staat een begrijpelijk en logisch overzicht te creëren van succesvol management in de netwerk economie.
Hij legt de nadruk op het feit dat bedrijven nu gehele netwerken moeten managen, niet alleen individuele allianties. Het is voor hen onmogelijk geworden zich nog te isoleren. Bovendien biedt dit boek een uniek en intrigerende blik op netwerktactieken, waarbij allerlei handigheden gedemonstreerd worden. Ook worden er interessante case studies beschreven, die effectief netwerk management illustreren bij grote bedrijven zoals Cisco, Glaxo, Microsoft, Nokia en Toyota.
'The Network Economy' is het eerste boek waarin theoretische ideeën over netwerk management worden vertaald naar praktische richtlijnen. Een waardevolle hulp aan CEO's en strategie en R&D managers. Tevens zal het zeer nuttig zijn voor academici die geïnteresseerd zijn in netwerken, innovatie management en organisatie en beleidsmakers die betrokken zijn bij technologie en antitrust beleid.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Tables
Preface
Introduction
1. The Network Economy: Past and Present
2. Network Strategy at the Network Level
3. Network Strategy at the Company Level
4. Network Structure: Optimizing the Alliance Portfolio
5. The Network Process: Partnering, Implementation, Management, Change
6. Network Tactics: Moves against Competitors
7. Networks and Competition
8. The limits to networks
9. The Network Economy: Myth and Meaning
References
Index
Vaak samen gekocht
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan