Leonieke Tigelaar (1988) heeft in 2009 haar bachelor Nederlands recht (cum laude) en in 2011 haar master Nederlands recht (Togamaster, specialisatie Privaatrecht) behaald aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Meer over L.B.A. TigelaarSanctionering van informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789462511323Samenvatting
Verschillende Europese richtlijnen die de consument beogen te beschermen, bevatten informatieplichten. Een van deze richtlijnen is de Richtlijn consumentenrechten (2011/83/EU). Op grond daarvan zijn ondernemers verplicht aan consumenten informatie te verstrekken als zij een overeenkomst sluiten in een fysieke winkel, buiten een verkoopruimte of op afstand. Evenals andere richtlijnen uit het consumentenacquis laat de Richtlijn consumentenrechten de sanctionering van een schending van deze informatieplichten grotendeels over aan de lidstaten.
In dit onderzoek wordt nagegaan hoe de sanctionering van deze informatieplichten eruitziet in Duitsland, Engeland en Nederland. Dit gebeurt aan de hand van de volgende vraag: hoe wordt een schending van informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten in Duitsland, Engeland en Nederland gesanctioneerd en wie hanteren deze sancties en waarom zij?
Deze vraag wordt beantwoord aan de hand van drie delen. In deel I van dit onderzoek wordt stilgestaan bij de informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten en hun doel. In deel II wordt ingegaan op de sancties die kunnen worden toegepast in de drie rechtsstelsels bij een schending van een informatieplicht en wordt ingegaan op degenen die ze hanteren. In deel III wordt bekeken welke keuzes in Duitsland, Engeland en Nederland zijn gemaakt bij de sanctionering van oneerlijke handelspraktijken en de handhaving van het consumentenrecht.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 Vraagstelling, verantwoording en afbakening
1.2 Terminologie
1.3 Methode
1.4 Opzet
DEEL I: Informatieplichten en hun doel
2 Doelstelling en inhoud van informatieplichten uit de Richtlijn CR
2.1 Inleiding
2.2 Informatieplichten met betrekking tot prestaties
2.3 Informatieplichten met betrekking tot persoonsgegevens
2.4 Duidelijke en begrijpelijke informatieverstrekking
2.5 Moment van informatieverstrekking
2.6 Informatieverstrekking op een duurzame gegevensdrager
2.7 Informatieplichten met betrekking tot herroeping
2.8 P lichten met betrekking tot de kenmerken van de overeenkomst
2.9 Uitzonderingen bij B2C-overeenkomst die niet gesloten is op afstand of buiten een verkoopruimte
2.10 Deelconclusie
DEEL II: Sancties en degenen die ze hanteren
3 Richtlijnbepalingen die betrekking hebben op de sanctionering van informatieplichten uit de Richtlijn CR
3.1 Inleiding
3.2 Europees kader van sancties
3.3 Verbod op misleidende handelingen en misleidende omissies
3.4 Rechtsgevolgen en remedies voor de consument
3.5 Remedies voor de concurrent
3.6 Handhaving door een bestuursorgaan of consumentenorganisaties
3.7 Deelconclusie
4 Sancties bij een schending van een informatieplicht uit de Richtlijn CR in het Duitse recht
4.1 Inleiding
4.2 Remedies voor de consument
4.3 Remedies voor de concurrent
4.4 Handhaving door Wettbewerbszentrale en Verbraucherzentralen
4.5 Deelconclusie
5 Sancties bij een schending van een informatieplicht in Engeland
5.1 Inleiding
5.2 Remedies voor de consument
5.3 Remedies voor de concurrent
5.4 Handhaving door Trading Standards
5.5 Deelconclusie
6 Sancties bij een schending van een informatieplicht in Nederland
6.1 Inleiding
6.2 Remedies voor de consument
6.3 Remedies voor de concurrent
6.4 Handhaving door de Autoriteit Consument & Markt
6.5 Deelconclusie
DEEL III: Keuzes rondom oneerlijke handelspraktijken en handhaving
7 Keuzes bij sancties tegen oneerlijke handelspraktijken en handhaving in het Duitse recht
7.1 Inleiding
7.2 Een Vertragsauflösungsrecht voor de consument
7.3 Het optreden van de concurrent
7.4 Civielrechtelijk optreden van Wettbewerbs- en Verbraucherzentrale(n)
7.5 Deelconclusie
8 Keuzes bij sancties tegen oneerlijke handelspraktijken en handhaving in het Engelse recht
8.1 Inleiding
8.2 Right of redress voor de consument
8.3 G een optreden van een concurrent
8.4 Optreden van TSS
8.5 Deelconclusie
9 Keuzes bij oneerlijke handelspraktijken en handhaving in het Nederlandse recht
9.1 Inleiding
9.2 Vernietigingsgrond voor de consument
9.4 Bestuursrechtelijk optreden door de Autoriteit Consument & Markt
9.5 Deelconclusie
10 Waar kan het heen met de sanctionering van informatieplichten?
10.1 Inleiding
10.2 Bevindingen van het onderzoek
10.3 De voor- en nadelen van de verschillende wijzen van sanctionering
Samenvatting
Summary
Aangehaalde literatuur
Aangehaalde rechtspraak
Trefwoordenregister
1 Inleiding
1.1 Vraagstelling, verantwoording en afbakening
1.2 Terminologie
1.3 Methode
1.4 Opzet
DEEL I: Informatieplichten en hun doel
2 Doelstelling en inhoud van informatieplichten uit de Richtlijn CR
2.1 Inleiding
2.2 Informatieplichten met betrekking tot prestaties
2.3 Informatieplichten met betrekking tot persoonsgegevens
2.4 Duidelijke en begrijpelijke informatieverstrekking
2.5 Moment van informatieverstrekking
2.6 Informatieverstrekking op een duurzame gegevensdrager
2.7 Informatieplichten met betrekking tot herroeping
2.8 P lichten met betrekking tot de kenmerken van de overeenkomst
2.9 Uitzonderingen bij B2C-overeenkomst die niet gesloten is op afstand of buiten een verkoopruimte
2.10 Deelconclusie
DEEL II: Sancties en degenen die ze hanteren
3 Richtlijnbepalingen die betrekking hebben op de sanctionering van informatieplichten uit de Richtlijn CR
3.1 Inleiding
3.2 Europees kader van sancties
3.3 Verbod op misleidende handelingen en misleidende omissies
3.4 Rechtsgevolgen en remedies voor de consument
3.5 Remedies voor de concurrent
3.6 Handhaving door een bestuursorgaan of consumentenorganisaties
3.7 Deelconclusie
4 Sancties bij een schending van een informatieplicht uit de Richtlijn CR in het Duitse recht
4.1 Inleiding
4.2 Remedies voor de consument
4.3 Remedies voor de concurrent
4.4 Handhaving door Wettbewerbszentrale en Verbraucherzentralen
4.5 Deelconclusie
5 Sancties bij een schending van een informatieplicht in Engeland
5.1 Inleiding
5.2 Remedies voor de consument
5.3 Remedies voor de concurrent
5.4 Handhaving door Trading Standards
5.5 Deelconclusie
6 Sancties bij een schending van een informatieplicht in Nederland
6.1 Inleiding
6.2 Remedies voor de consument
6.3 Remedies voor de concurrent
6.4 Handhaving door de Autoriteit Consument & Markt
6.5 Deelconclusie
DEEL III: Keuzes rondom oneerlijke handelspraktijken en handhaving
7 Keuzes bij sancties tegen oneerlijke handelspraktijken en handhaving in het Duitse recht
7.1 Inleiding
7.2 Een Vertragsauflösungsrecht voor de consument
7.3 Het optreden van de concurrent
7.4 Civielrechtelijk optreden van Wettbewerbs- en Verbraucherzentrale(n)
7.5 Deelconclusie
8 Keuzes bij sancties tegen oneerlijke handelspraktijken en handhaving in het Engelse recht
8.1 Inleiding
8.2 Right of redress voor de consument
8.3 G een optreden van een concurrent
8.4 Optreden van TSS
8.5 Deelconclusie
9 Keuzes bij oneerlijke handelspraktijken en handhaving in het Nederlandse recht
9.1 Inleiding
9.2 Vernietigingsgrond voor de consument
9.4 Bestuursrechtelijk optreden door de Autoriteit Consument & Markt
9.5 Deelconclusie
10 Waar kan het heen met de sanctionering van informatieplichten?
10.1 Inleiding
10.2 Bevindingen van het onderzoek
10.3 De voor- en nadelen van de verschillende wijzen van sanctionering
Samenvatting
Summary
Aangehaalde literatuur
Aangehaalde rechtspraak
Trefwoordenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan