Verbonden overeenkomsten in het handelsrecht
Paperback Nederlands 2018 9789462511743Samenvatting
Het leerstuk van de samenhangende rechtsverhoudingen in het overeenkomstenrecht is wellicht het beste voorbeeld van de omstandigheid dat de grenzen van het civil law contractenrecht onder druk staan. De verbonden overeenkomsten zijn overeenkomsten die een zodanige invloed op elkaar uitoefenen dat een wijziging binnen de ene overeenkomst niet zonder gevolgen kan blijven voor een ‘verbonden’ andere overeenkomst.
Deze osmotische werking tussen twee of meerdere overeenkomsten verhoudt zich slecht met de heersende doctrine waarin de beslotenheid van de overeenkomst vooropstaat. Dat wil zeggen dat alleen partijen bij een overeenkomst directe invloed kunnen uitoefenen op de rechtssfeer van die overeenkomst en dat derden die niet direct als partij betrokken zijn bij die overeenkomst, geen invloed kunnen uitoefenen op de rechtsgevolgen van die overeenkomst.
In dit boek wordt de ontwikkeling van het leerstuk verbonden overeenkomsten in de rechtspraak geschetst. Daarbij worden enerzijds kritische noten geplaatst en anderzijds openingen onderzocht die wellicht als handvat kunnen dienen in een toekomstig codificatieproces.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Nadere plaatsbepaling
1.1 Inleiding
1.2 Nadere beschouwing van de doctrine
2 De systematiek van verbonden overeenkomsten
2.1 Inleiding
2.2 Overige wijzen van doorwerking (variant c en d) en nadere afkadering
3 De dijken houden het niet meer, voorbeelden van verbonden overeenkomsten
3.1 Inleiding
3.2 Kernovereenkomsten
3.3 Flankerende overeenkomsten
4 Naar een meer open systeem
4.1 Inleiding
4.2 Voorbeeld 1. Vissers c.s./Compaen
4.3 Voorbeeld 2. Rb. Overijssel 28 mei 2013, ECLI:NL:RBOVE:2013:CA1652, NJF 2013/325 (Menzis/Patiënt)
4.4 Nadere beschouwing van de doctrine
4.5 De bezwaren
4.6 Conclusie
Jurisprudentieregister
Lijst van eerdere publicaties van de auteur welke verband houden met het onderwerp van dit boek en waarop dit boek mede is gebaseerd
Lijst van literatuur waarnaar wordt verwezen en welke is geraadpleegd
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan