Feitelijk schuilt het probleem bijna altijd in het uitblijven van een zorgvuldige afweging om mee te werken en in een gedegen voorbereiding. Slechte vragen van journalisten bestaan niet, slechte antwoorden wel. In het boek Mediatraining voor iedereen leg ik in 46 praktische lessen uit hoe je uiteindelijk komt tot een succesvol media-optreden.
Snelste weg naar de doelgroep
Beschouw journalisten als jouw ‘vrienden’. Media zijn de snelste weg naar jouw doelgroep. En bovendien is het een gratis en geloofwaardig kanaal. Via de media kan je jouw eigen verhaal kwijt om daarmee zelf de beeldvorming bij de omgeving te beïnvloeden. Niet alleen in vredestijd, maar ook in crisistijd. Want als er nieuws over je in de media gaat verschijnen, dan kun je maar beter zelf de boodschap framen in plaats van dit over te laten aan anderen.
Meewerken of niet
‘Geen commentaar’ is dus de slechtste reactie die je geven kunt in woordvoering, maar je hoeft ook niet altijd zomaar mee te werken aan een interview. Belangrijk is dat je bewuste keuzes maakt en garanties op regie inbouwt voor jezelf. Die vergroten de kansen op succes.
Om te bepalen of je wel of niet mee moet werken aan een aanvraag, zal je jezelf bijvoorbeeld de vraag moeten stellen wat het doel is van het interview. Of het verhaal wel echt over jou gaat, of je ook iets te winnen hebt, wie er nog meer meewerken, wat de vraagpunten zijn en of je wel de juiste woordvoerder bent. Uiteindelijk zal je dus een gefundeerd besluit moeten nemen.
Voorbereiding cruciaal
Zorg er vervolgens voor dat je woordvoering professioneel benadert en dat je je goed voorbereidt. Anders loop je risico’s of mis je kansen. Zorg dus dat je de vraagpunten van de journalist kent en daarop de antwoorden formuleert. Denk ook na over de kernboodschappen voor jouw verhaal. In het boek zijn hier handige checklists en modellen voor opgenomen, die je helpen bij de voorbereiding van ieder interview.
Regie voeren
Natuurlijk betekent het geven van een interview niet dat jij slechts degene bent die een dienende rol heeft in het gesprek. Je bent van nature opgevoed om keurig antwoord te geven op de vragen die aan je gesteld worden. En natuurlijk moet je in een interview ook antwoord geven op die vragen. Toch is het letterlijk beantwoorden van vragen in woordvoering niet altijd slim. Daarmee krijg je namelijk niet altijd de gelegenheid om jouw eigen verhaal te vertellen. Bovendien geeft het je geen regie over het gesprek.
In het boek wordt ruim aandacht besteed aan de techniek van Bridging. Deze techniek helpt je regie te krijgen in mediagesprekken. Dat zal je op een natuurlijke manier moeten doen zonder steeds de vragen van de journalist te vermijden.
Ruimte voor emotie
Het huidige medialandschap is zeer gepolariseerd en ruimte voor nuance is er nauwelijks meer. Bovendien heerst de emotie. Daar zal je in de woordvoering dus terdege rekening mee moeten houden. In Mediatraining voor iedereen houd ik daarom een pleidooi voor begrip voor de emotie en het gebruik van empathie in de eigen woordvoering. Dat impliceert dat je je waar dat nodig is open en kwetsbaar moet durven opstellen. De woordvoerders die hierin slagen hebben een streepje voor, want het publiek is op zoek naar 'menselijke' spreekbuizen, die midden in de samenleving staan en oog hebben voor wat er bij hen leeft.
Tot slot
Mediatraining voor iedereen biedt praktijklessen voor mediawoordvoering en het omgaan met journalisten. Het is een goed hulpmiddel bij de voorbereiding van interviews. Dit boek is eigenlijk jouw persoonlijke mediatrainer.
Frank Peters is eigenaar en partner bij VIRTUS Communications. Hij is de auteur van Mediatraining voor Iedereen.
Over Frank Peters
Frank Peters is oprichter van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Hij is o.m. de auteur van Het juiste doen als niemand kijkt en Van Winst naar Waarde.