Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - What Are They Saying About You?

‘Je bent wat er over je gezegd wordt als je niet in de kamer bent’…. dat is jouw persoonlijke reputatie. En die reputatie wordt steeds belangrijker. Niet alleen zakelijk maar vooral ook privé. Frank Peters schreef er een boek over: What Are They Saying About You? Een preview.

Frank Peters | 14 december 2015 | 3-4 minuten leestijd

Een goede reputatie onderscheidt je namelijk van de rest en schept daardoor kansen. Tegelijkertijd is je reputatie ook kwetsbaarder dan ooit. We zijn steeds meer gaan letten op de ander en we worden aangesproken op onze daden. Of juist het achterwege blijven daarvan. Maar het gaat nog verder want de omgeving rekent ons namelijk steeds harder en persoonlijker af op ons gedrag. Kortom we worden kritischer dan ooit gevolgd, beoordeeld en zo nodig publiek geslachtofferd. Het is in dit social media tijdperk iedere dag ‘judgement day’.

Nog al te vaak zie ik dit mis gaan in mijn adviespraktijk. Het social media tijdperk zorgt voor extra druk en we bereiden ons daar onvoldoende op voor. Mijn advies is dan ook: neem het heft in eigen hand. Of je nu directeur bent van een bedrijf, advocaat of specialist. Voor iedereen geldt dat hij een reputatie heeft en dat je die maar beter zelf kunt regisseren en beschermen. Daarom heb ik dit praktische handboek geschreven. Geen uitgebreide communicatietheorie, maar 50 simpele en praktische lessen voor het managen van jouw reputatie.

Reputatievet bouwen

De eerste vijfentwintig lessen zijn vooral gericht op het ontwikkelen van jouw eigen merk. Ik ga onder meer in op het zelf nadenken over jouw merk en de vraag hoe je dat in de praktijk het beste op jouw omgeving kunt overbrengen. We willen immers allemaal dat het beeld dat een ander van ons heeft overeenkomt met ons eigen wensbeeld. Natuurlijk zul je vervolgens ook zelf moeten leven naar jouw merk. Guy Kawasaki zei het eerder al heel mooi: ‘Be a Mensch’. Zijn devies is dat je in het leven eerlijk, transparant en vriendelijk moet zijn. Als je dat doet dan is het niet ingewikkeld om relaties met jouw omgeving aan te gaan. Het is net zo als in je privéleven. Bij het bouwen van je merk spelen social media natuurlijk een belangrijke rol. Zorg dat je die kanalen claimt en gebruikt.

Belangrijkste les is dat je gewoon in jezelf moet investeren en ‘reputatievet’ moet bouwen. Dat dient dan vervolgens als buffer voor als het daarna een keer minder gaat. Je bent dan in staat om een stootje op te vangen.

Voorbereiden om te beschermen

In het tweede deel van het boek ga ik juist in op het beschermen van je reputatie. Want het bouwen van de reputatie vergt heel veel jaren, maar door 1 negatieve tweet kan die weer teniet gedaan zijn. Dat is natuurlijk doodzonde. Ook hier weer vijfentwintig lessen hoe je dit het beste kunt doen. Belangrijkste tip is hier dat je de risico’s die je loopt moet kennen en dat je je daarop voorbereidt. En als je dan een keer in zwaar weer komt dan is het zaak om direct te acteren. Want daarop word je door jouw omgeving afgerekend. Wees eerlijk en open en vertel alles zo snel mogelijk. Zorg dat je een probleem ook daadwerkelijk oplost. Niet met mooie woorden, maar vooral met daden! Krijg je uiteindelijk toch te maken met reputatieschade, leer dan van je fouten en vecht je dan weer terug.

Zelf aan de slag

Ik heb het boek bewust zo geschreven dat je er direct zelf mee aan de slag kunt. Het is niet nodig om communicatie-expert te zijn of er een in te huren. Eigenlijk werkt mijn boek als een soort spindoctor die je helpt je te onderscheiden van anderen. Maar die je ook advies geeft voor wanneer het een keer misgaat. En ik zie dagelijks dat het eerder regel dan uitzondering is dat het ooit een keer mis gaat. Daar kun je je dus maar beter tegen wapenen. Zodat je zelf regie voert over jouw reputatie en leven.

Frank Peters is eigenaar van Virtus Communications en adviseert al bijna dertig jaar bedrijven, organisaties en personen op het gebied van reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Hij is de auteur van What Are They Saying About You?

Over Frank Peters

Frank Peters is oprichter van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Hij is o.m. de auteur van Het juiste doen als niemand kijkt en Van Winst naar Waarde.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden