Patries Quant studeerde criminologie en Nederlands recht en werkte als docent, trainer en adviseur bij het Ministerie van Justitie.
Meer over Patries QuantProjectmatig werken
hoe doe je dat?
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 9e druk 9789462724341Samenvatting
Projectmatig werken is in. Begrijpelijk, want deze manier van werken sluit uitstekend aan bij de manier waarop mensen in organisaties tegenwoordig graag werken: iedereen vindt het prettig om zelf zijn werk te organiseren, gelijwaardig samen te werken , en concrete resultaten te leveren.
In Projectmatig werken volgt u een concreet project van dichtbij.Hoofdpersoon Tessel leidt een project voor Plu Pharma, een groothandel in farmaceutische producten: ze organiseert een klantendag. Hoe pak je zoiets nu aan? Waar begin je en wat heb je nodig? Op overzichtelijke en heldere wijze beschrijft de auteur de verschillende stappen in een project. In elk hoofdstuk wisselen verhaal en theorie elkaar af en vindt u handige schema's, doumenten be checklists.
Naast de gebruikelijke projectstappen komt de politiek rond projecten uitgebreid aan de orde. Een project staat nu eenmaal niet op zichzelf; verschillende partijen hebben belang bij het resultaat. Daarnaast is er veel aandacht voor een van de belangrijkste kritische succesfactoren in een project: de opdrachtgever. Hij blijft vaak onderbelicht, terwijl zijn rol van niet te onderschatten betekenis is.
Projectmatig werken richt zich - anders dan de meeste boeken over projectmanagement - op beginnende projectleiders en projectmedewerkers. Het boek is ook interessant voor opdrachtgevers, beleidsmedewerkers die projectmatig willen gaan werken, en leidinggevenden die zich af en toe vertwijfeld afvragen waarom de projecten op hun afdeling zoveel vertraging oplopen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voor wie is dit boek bedoeld? 10
Opbouw van dit boek 11
Hoofdstuk 1 Wat is een project? 15
Niet iedere klus is een project 17
Misverstanden rond projectmatig werken 18
Wanneer pak je iets projectmatig aan en wanneer niet? 20
Hoofdstuk 2 Een goed begin is het halve werk 23
De startnotitie 23
Doel, resultaat, haalbaarheid en risico’s 26
Het probleem analyseren 30
Hoofdstuk 3 Faseren en plannen 33
De wetten van projectmatig werken 34
De projectfasen 34
Fasering en beslisdocumenten 38
Hoofdstuk 4 De kick-off 41
Het projectplan 44
Hoofdstuk 5 Projectdocumenten 51
Soorten projectdocumenten 52
Hoofdstuk 6 Een planning maken 57
Activiteitenplanning 57
Mijlpalenplan 63
Resultaatpaden 64
Hoofdstuk 7 Wie doet wat in een project? 69
Concrete afspraken maken en voorkoppelen 71
Functionele rollen 73
Schakelen tussen verschillende rollen 77
Hoofdstuk 8 Aandacht voor de risico´s 79
Risicoanalyse 79
Hoofdstuk 9 Samenwerken in een projectteam 83
Teamrollen zijn karakterrollen 84
Stadia van teamontwikkeling 90
Hoofdstuk 10 De laatste stappen in een project 93
Beheersen van het project 96
Evaluatiemomenten 97
Hoofdstuk 11 Projecten realiseren in een politieke omgeving 101
De omgeving van een project: de projectkaart 101
Tegengestelde belangen en het politieke krachtenveld 104
Omgaan met tegenstellingen 105
Hoofdstuk 12 De opdrachtgever als kritische succesfactor 109
De rol van de opdrachtgever 109
Werken met een stuurgroep en een gedelegeerd opdrachtgever 113
Het psychologisch contract tussen opdrachtgever en projectleider 114
Bijlage 1 De startnotitie 117
Bijlage 2 Het projectplan 121
Algemeen 121
Projectorganisatie 121
Resultaat van het project 122
Beheersen van het project 123
Bijlage 3 Plan van aanpak 125
Bijlage 4 Beslisdocument 129
Bijlage 5 Mijlpalenplan en –planning 131
Mijlpalenplan 131
Mijlpalenplanning 132
Literatuur 133
Verder lezen 133
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan