Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Van winst naar waarde

Door stakeholder engagement naar langetermijnwaardecreatie

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 1e druk 9789024450749
Voormalig top 100Totaal 4 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

Bedrijven en organisaties zullen hun aandacht moeten verleggen van alleen winst voor de aandeelhouders naar waarde voor alle stakeholders. Niet alleen in woorden, maar zeker ook in daden. Nieuwe Europese regelgeving (CSRD) legt organisaties op vanaf 2024 naast hun financiële verslaglegging ook te rapporteren over de impact op Environment, Social en Governance (ESG). Veel bestuurders worstelen met de manier waarop ze met deze ontwikkeling moeten omgaan. Zeker omdat de doelen hiervoor in samenspraak met de relevante stakeholders tot stand moeten komen.

Van winst naar waarde staat stil bij de opkomst van het stakeholderkapitalisme. Reputatiestrateeg Frank Peters laat zien hoe bedrijven en hun bestuurders kunnen voldoen aan de verwachtingen en waarden en normen van alle belanghebbenden. Bovendien schetst hij een roadmap voor het proces van stakeholderengagement, dat essentieel is om waarde te creëren op de lange termijn en te kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving.
Dit boek biedt ondernemers, bestuurders, managers en commissarissen praktische lessen over stakeholderengagement in het proces van langetermijnwaardecreatie. Samen vormen ze de basis van de license to operate voor je organisatie.

Op weg naar een Rijnlands model 2.0 kan dit boek je helpen stakeholderengagement echt vorm te geven met niet alleen de achtergronden, maar vooral ook praktische handvatten. Aan de slag voor echte waardecreatie voor de lange termijn! - Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW

Het vraagstuk welke waarden er gemaximaliseerd moeten worden vraagt om een onderbouwde en ook verdedigbare aanpak. De heldere opzet, voorbeelden en handvatten in dit boek helpen bedrijven en professionals om gestructureerd langetermijnwaardecreatie in beeld te brengen. - Mijntje Lückerath-Rovers, hoogleraar Corporate Governance

Specificaties

ISBN13:9789024450749
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:208
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:23-11-2022
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Van winst naar waarde - ‘Een actueel en belangrijk onderwerp’
Sjors van Leeuwen | 21 december 2022
Het dringt in steeds meer bestuurskamers door: het gaat niet alleen om het maximaliseren van winst en aandeelhouderswaarde. Gedwongen door grote maatschappelijke problemen, burgerprotesten en Europese regels komt er steeds meer aandacht voor alle belanghebbenden en meerwaardecreatie op langere termijn. Dus meer aandacht voor ‘stakeholdermanagement’. Hoe je dit aanpakt lees je in ‘Van winst naar waarde’. 
Lees verder
recensie
Van winst naar waarde - ‘Veel praktische handvatten’
Louis Thorig | 13 december 2022
‘Van winst naar waarde’ met als subtitel ‘Door stakeholderengagement naar langetermijnwaardecreatie’ is het nieuwste boek van reputatiestrateeg Frank Peters. Het boek kan bestuurders, managers en commissarissen helpen stakeholdersengagement in het proces van langetermijnwaardecreatie realistisch vorm te geven.
Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
4 stemmen
2
2
0
0
0

Interviews en artikelen (3)

interview
Stakeholderengagement biedt absoluut kansen
Paul Groothengel 13 maart 2023 Organisaties moeten in dialoog met al hun stakeholders. En in overleg met hen duurzame doelen bepalen. Reputatiestrateeg Frank Peters noemt dat stakeholderengagement. Hij beschrijft in ‘Van winst naar waarde’ waarom bedrijven dit snel moeten oppakken en hoe ze dat het beste kunnen doen. 
preview
Van winst naar waarde - Door stakeholder engagement naar langetermijnwaardecreatie
22 november 2022 In ‘Van winst naar waarde‘ staat reputatiestrateeg Frank Peters stil bij de opkomst van het stakeholderkapitalisme. Hij laat zien hoe bedrijven en hun bestuurders kunnen voldoen aan de verwachtingen en waarden en normen van alle belanghebbenden. Waarom dat belangrijk is, leest u in zijn preview.
video
Investeer in de relatie met je stakeholders
21 november 2022 In Van Winst naar Waarde staat auteur Frank Peters stil bij de opkomst van het stakeholderkapitalisme en hoe bedrijven en hun bestuurders kunnen voldoen aan de verwachtingen en waarden en normen van alle belanghebbenden. Dit boek biedt praktische lessen over stakeholder engagement en langetermijnwaardecreatie. Samen vormen ze de basis van de license to operate voor organisaties. In de Bookchat vertelt Peters over de veranderingen in stakeholdermanagement.

Over Frank Peters

Frank Peters is oprichter en mede-eigenaar van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Vanuit zijn bureau VIRTUS Communications geeft Frank strategisch advies aan opdrachtgevers in het bedrijfsleven, non-profit en de overheid. Daarnaast adviseert hij individuele bestuurders en family offices. Frank is onder meer lid van de raad van advies van SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) van de Universiteit van Amsterdam en voormalig bestuurslid van SIRE (Stichting Ideële Reclame) en de Beroepsvereniging voor Communicatie (Logeion). Frank doceert op zijn vakgebied aan een aantal universiteiten en business schools in binnen- en buitenland. Eerder verschenen van hem de boeken Reputatie onder druk, What are they saying about you?, Mediatraining voor iedereen, Crisiscommunicatie voor iedereen, Reputatiemanagement voor iedereen, Spanning rond de boardroom samen met Eric Heres, Het Juiste Doen als Niemand Kijkt en Van Winst naar Waarde.

Andere boeken door Frank Peters

Inhoudsopgave

Voorwoord
door Mijntje Lückerath-Rovers 15

Over Van winst naar waarde 19

1. De wantrouwende omgeving voert de druk op 23
2. De omgeving als uitgangspunt voor het bestuurlijk handelen 35
3. Moreel leiderschap is geen keuze 55
4. Langetermijnwaardecreatie verankeren in identiteit en bedrijfscultuur 67
5. Bestuurders en toezichthouders samen naar duurzame waardecreatie 85
6. De stakeholders identificeren en categoriseren 101
7. Strategieën voor stakeholderengagement 121
8. Zorgvuldige communicatie met stakeholders in vredestijd en crisistijd 137
9. Verbinding vraagt om structuur, verslaglegging en verantwoording 157

Epiloog: randvoorwaarden voor succesvol stakeholderengagement 177

Bijlagen 183
1. Inventarisatie per stakeholdergroep 185
2. De stakeholderengagementstrategieën 187
3. De Principes en Substainable Development Goals (SDGs) | Verenigde Naties 189
4. Het SDG-stappenplan | VNO-NCW 193
5. Impact meten in de praktijk | Impact Institute 195
6. Measuring Stakeholder Capitalism | World Economic Forum 197
7. The Clarkson Principles | Clarkson Centre for Business Ethics 199

Geraadpleegde en inspirerende literatuur 201
Dankwoord 205
Over de auteur 207

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Van winst naar waarde