Lees verder
Marijke Lingsma is oprichter en ex-directeur van opleidingsinstituut Coach Boulevard, nu mastercoachopleider, en wordt binnen het coachvak gezien als toonaangevend en inspirerend. Ze is auteur van diverse succesvolle boeken over coaching. Als systeemdenker kijkt ze integraal naar organisaties: naar het grotere geheel, in plaats van naar de afzonderlijke delen.
Meer over Marijke LingsmaAan de slag met teamcoaching
Paperback Nederlands 2018 2e druk 9789024421213Samenvatting
Dit eerste Nederlandstalige boek over systeemgerichte coaching is al bijna twintig jaar een bestseller. Het combineert de praktische systeembenadering met de dynamiek van leerprocessen binnen organisaties.
Teamcoaching is een krachtig middel dat groepen helpt hun doelen te realiseren. Aan de slag met teamcoaching reikt de teamcoach handvatten aan om het team te stimuleren meer zelf te kunnen en te willen oppakken. Vanuit praktische cases en schema's wordt duidelijk hoe een coach teamcoaching vanuit systeemdenken kan toepassen.
In het boek zijn voorbeelden van teamcoachingsbijeenkomsten opgenomen om werkelijk met de geboden methode aan de slag te gaan. Deze herziening presenteert nieuwe inzichten, theorie en voorbeelden. De teamcoach leert te kijken naar het team als een systeem, patronen te ontdekken in de communicatie binnen het team, en om te gaan met de paradox van sturen door los te laten.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Marijke Lingsma
Inhoudsopgave
Leeswijzer 15
1 Teams in de praktijk en hoe teamcoaching daarbij aansluit 17
1.1 Drie ontevreden teams 18
1.2 Kenmerken van teamdynamieken 20
1.3 Vier ontwikkelingsfasen in teamvolwassenheid 21
1.4 Het verschil tussen individuele coaching en teamcoaching 23
1.5 Kenmerken van teamcoachen 25
1.6 Het verschil tussen managementaanpak en (team)coachen 26
1.6.1 De drie petten van de manager als coachend leider 27
1.6.2 Teamcoachen door de manager 32
1.6.3 Welke vorm van teamcoachen? 34
1.7 Wat kan teamcoaching betekenen voor teams en organisatie? 35
Afsluiting 37
2 Teamopgave: zelfsturend presteren en continu ontwikkelen 39
2.1 Zelfsturend, zelfstandig en zelforganiserend 40
2.1.1. Zelfsturend 41
2.1.2 Zelfstandig 42
2.1.3 Zelforganiserend 44
2.2 Het competentieprofiel van een zelforganiserend team 45
2.3 Teamleren 47
2.4 De rol van de teamcoach 49
Afsluiting 49
3 Het profiel van de teamcoach 51
3.1 De kerntaken van de teamcoach 51
3.2 Het resultaat van teamcoachen 52
3.3 Competentieprofiel van de teamcoach (St!R-erkend) 53
3.4 De houding van de teamcoach 55
3.4.1 De vijf kritieke succesfactoren (KSF’s) als kader voor de teamcoach 55
3.4.2 Aansluiting maken is een voorwaarde 55
3.4.3 E en goede teamcoach lijkt lui 58
3.4.4 Wees een O.E.N. 63
3.4.5 Creëer speelruimte voor jezelf 66
3.4.6 Creëer speelruimte voor het team 67
3.4.7 Omgaan met uitglijers en valkuilen 68
3.4.8 Zonder reflectie is teamcoachen niet mogelijk 72
Afsluiting 77
4 Systeemdenken als belangrijkste kader 79
4.1 Situaties bekijken vanuit systeemdenken 80
4.2 Zichtbare interactie maakt bespreekbaar 84
4.3 Verhalen worden waarheid 90
4.4 Circulaire interventies 94
4.5 De basishouding van een systeemgerichte teamcoach 98
Afsluiting 103
5 De vijf kritieke succesfactoren voor teamcoaching 105
5.1 Meetlat 106
5.2 Context 107
5.3 Eigenaarschap 108
5.4 De ijsberg met onzichtbare opvattingen 109
5.5 Hier-en-nu 116
5.6 Interventies gebaseerd op de vijf KSF’s 118
5.7 De vijf KSF’s voor de teamcoach 119
Afsluiting 123
6 Aanvang van een teamcoachtraject 125
6.1 Contractering en intake 125
6.1.1 Intake met de teammanager en zonder het team 127
6.1.2 Intake met het team 132
6.2 Functionele Analyse (FA) 135
6.2.1 Doel 135
6.2.2 Oorsprong 136
6.2.3 De huidige Functionele Analyse 138 9
6.3 Praktijkvoorbeeld: Marcel 141
6.4 E en laatste check bij het invullen van de FA 144
Afsluiting 145
7 Tijdens het teamcoachtraject: basismodellen voor de teamcoach 147
7.1 Junior of senior team 148
7.2 Patronen observeren met het Gewaarwordingsmodel 152
7.3 Analoge processen vinden met de Gouden Driehoek 155
7.4 Nieuwe perspectieven ontwikkelen 157
7.5 Focus op de drie loops van leren 158
Afsluiting 163
8 Tijdens: het ontwikkelingsniveau van teams 165
8.1 Teamcoachen op ontwikkelingsniveau M1 166
8.1.1 Kenmerken M1: ikke, ikke en de rest kan stikke 166
8.1.2 Gedragspatronen 166
8.1.3 Denkpatronen 168
8.1.4 Teamcoaching: context–meetlat–eigenaarschap 169
8.1.5 Teaminterventies 170
8.1.6 E valuatie 170
8.2 Teamcoachen op ontwikkelingsniveau M2 171
8.2.1 Kenmerken M2: ik versus jij 171
8.2.2 Gedragspatronen 173
8.2.3 Denkpatronen 174
8.2.4 Teamcoaching: binding creëren 174
8.2.5 Teaminterventies 175
8.2.6 De paradox van loslaten en sturen 178
8.3 Teamcoachen op ontwikkelingsniveau M3 179
8.3.1 Kenmerken M3: wij versus zij 179
8.3.2 Gedragspatronen 180
8.3.3 Denkpatronen 181
8.3.4 Teamcoaching 181
8.3.5 Teaminterventies 182
8.4 Teamcoachen op ontwikkelingsniveau M4 182
8.4.1 Kenmerken M4: wij en zij 183
8.4.2 Gedragspatronen 184
8.4.3 Denkpatronen 184
8.4.4 Teamcoaching 185
8.4.5 Teaminterventies 185
Afsluiting 185
9 Tijdens: regressieve en stagnerende team 187
9.1 De vijf KSF’s als leidraad 188
9.2 Regressieve teams 191
9.2.1 De rol van de teamcoach 192
9.2.2 Plan van aanpak 195
9.3 Stagnerende teams 196
9.3.1 Rol van de teamcoach 198
9.3.2 Plan van aanpak 200
9.4 Teamcoaching in organisatiecontext 202
9.4.1 Vier uitgangspunten in verandermanagement 203
9.4.2 Transitie of transformatie 205
9.4.3 De bestuurder als belangrijke voorwaarde voor een succesvolle transitie 208
9.4.4 De feedbackloops met het management zichtbaar en bespreekbaar maken 209
Afsluiting 211
10. Afronding van het teamcoachtraject 213
10.1 Adjourning als basis van gelegenheidsteams 214
10.2 Kerntaken van de teamcoach bij de vijf kritieke succesfactoren 216
10.3 Een deugdelijke intake betekent een deugdelijke afronding 217
10.4 Afronding is een fase 218
10.4.1 Afscheid nemen bereid je voor 218
10.4.2 Emoties en ethiek bij het afscheid 220
10.5 Kritieke momenten in de afrondende fase 220
10.6 Het eindgesprek 224
10.7 Reflectie op eigen houding 227
Afsluiting 228
Epiloog 229
Bijlage 1: Werkvormen in Praktijkboek teamcoaching, aan de slag 231
Over de auteur 233
Bronnenlijst 235
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan