Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Scrum - A Pocket Guide - A Smart Travel Companion

In 2013 schreef ik een boek over Scrum voor Van Haren Publishing, een uitgeverij in Nederland die gespecialiseerd is in IT-publicaties. Ze wilden een boek over Scrum toevoegen aan hun portfolio. Op dat moment paste ik Scrum al 10 jaar toe en in de periode voorafgaand aan de daadwerkelijke creatie van mijn boek bevond ik me in het hart van de Scrum-storm die door Nederland raasde.

Gunther Verheyen | 4 september 2024 | 3-4 minuten leestijd

Ik schreef het boek in de tijd tussen het beëindigen van mijn functie bij Capgemini en het begin van mijn partnerschapsreis met Ken Schwaber (Scrum co-creator). Toch was het schrijven van een boek over Scrum allesbehalve een lang gekoesterde hoop, ambitie of droom. Het was eerder een toevallige en ongeplande onderneming. Mijn boek werd gepubliceerd in de ‘pocket guide’-serie van Van Haren en werd zo bekend als Scrum - A Pocket Guide.

Ontdekkingsreis

Ik gaf Scrum - A Pocket Guide de ondertitel ‘A Smart Travel Companion’ omdat ik wilde benadrukken (a) dat het klein van formaat is en (b) dat Scrum draait om een ontdekkingsreis, in plaats van om het bereiken van een definitieve, vooraf vastgelegde bestemming. ‘Ontdekkingsreis' heeft in deze context een dubbele betekenis: het creëren en ontwikkelen van een product (met Scrum) is een ontdekkingsreis, maar Scrum beter leren kennen en toepassen is dat ook. Naast de spelregels van Scrum heb ik enkele voorbeelden toegevoegd om te laten zien hoe deze regels ruimte laten voor verschillende tactieken om het spel te spelen, terwijl ik een historisch perspectief toevoegde aan Scrum en de Agile-beweging.

Ik herinner me hoe ik de Scrum-waarden beschreef in die eerste editie in 2013, terwijl ik ook aangaf hoe de traditionele drie vragen van de Daily Scrum een goede, maar optionele tactiek zijn. Beide werden respectievelijk in 2016 en 2017 toegevoegd aan de officiële Scrum Guide. In de tussentijd is het ontwikkelen van mijn zakboekje voor Scrum een reis op zich geworden. Na de onbedoelde creatie van mijn boek besloot ik het bewust te evolueren, al een paar keer intussen…

Tweede editie

Ik heb het boek in 2019 bijgewerkt naar een tweede editie om een iets algemenere beschrijving van Scrum te bieden, met andere woorden en andere invalshoeken voor de bekende set spelregels. Een deel van de inspiratie kwam van mijn bevinding dat Scrum ook steeds meer werd toegepast om complexe uitdagingen aan te pakken in domeinen buiten software en nieuwe productontwikkeling. Hoewel ik van mijn lezers leerde dat mijn beschrijvingen van Scrum in een softwareomgeving ook zinvol was voor mensen in andere domeinen.

Wijzigingen in terminologie

De focus van de derde editie (2021) bleef liggen op het verduidelijken van de bedoeling en het doel van de regels en rollen in het framework, maar ik introduceerde ook enkele wijzigingen in de officiële terminologie. Ik leerde van mijn lezers dat mijn boek fundamentele inzichten biedt voor mensen en hun organisaties om Scrum op de juiste manier vorm te geven, ongeacht hun domein of bedrijf. Maar zoals de doctrine of improvability zegt: ‘There must be a better way’. Naarmate de balans van de maatschappij verschuift van industriële arbeid naar digitaal werk blijven complexiteit en onvoorspelbaarheid toenemen en neemt ook de behoefte aan wendbaarheid toe via een tastbaar raamwerk als Scrum.

eXtreme Development

Ik wil mensen en hun organisaties blijven helpen hun Scrum op de juiste manier vorm te geven, ongeacht hun domein of bedrijf. Ik wil mensen blijven helpen, of ze nu willen beginnen met Scrum of een kompas nodig hebben om zich te herbronnen tijdens hun reis. Mijn oorspronkelijke ambitie met deze vierde editie (2024) was om enkel de samenhang van mijn beschrijving van de spelregels te verbeteren. Dit wordt weerspiegeld in mijn herziene Scrum Game Board: alle aspecten van Scrum (regels, principes en waarden) zijn nu vastgelegd in die ene visual. Maar zoals dat gaat, kon ik het niet laten om veel meer van wat ik eerder schreef bij te werken en te bewerken, zelfs de delen waarvan ik dacht dat ik ze nooit meer zou aanraken. Het resulteerde in een complete make-over met veel meer verfijningen dan oorspronkelijk verwacht en zelfs een nieuwe sectie genaamd ‘eXtreme Development’ die deel uitmaakt van het hoofdstuk ‘Tactics for a Purpose’.

Met Scrum - A Pocket Guide wil ik een kompas bieden op uw reis, de hele weg. Ik hoop dat u mijn boek op gezette tijden weer openslaat om informatie te vinden die het meest waardevol is voor waar u zich op dat moment op uw reis bevindt.

Over Gunther Verheyen

Gunther Verheyen noemt zichzelf independent Scrum Caretaker. Gunther is een ervaren Scrum professional (2003). Na een
lange carrière als consultant, werd hij de partner van Ken Schwaber, mede-uitvinder van Scrum, bij Scrum.org en verantwoordelijk voor het Professional Scrum aanbod (2013-2016).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden