Niet makkelijk. Een ‘agile’ aanpak die gepaard gaat met een duimendik handboek is dan niet de oplossing!
Maar hoe dan wel?
Moet of Moed?
Het overgrote deel van de veranderingsprocessen zijn gebaseerd op bittere noodzaak. In plaats van ‘kansen pakken’ is het een kwestie van ‘bedreigingen afweren’. Reactief in plaats van proactief.
Met alle gevolgen vandien! Als het MOET overheersen negatieve sentimenten. Maar gaat het om MOED en anticiperen, dan staat de uitdaging voorop. Dan is er tijd voor ‘samen’ een doel stellen, stemmen we met elkaar de meest wenselijke aanpak af en gaan aan de slag. Worden we verleid om actief mee te doen. Dan gaat het om intenties, verbinden en groeien. Gaandeweg stellen we bij, mobiliseren we de beste krachten en talenten om ons doel te bereiken. Betrokkenheid en verantwoordelijkheid voorop.
Voorkomen is beter dan genezen
Veel organisaties leiden echter aan de ‘innovaatziekte’. De onstuitbare aandrang om te veranderen is er, maar er is een absoluut onvermogen om het 'hoe' vorm te geven. Het ‘stroomt’ niet in je organisatie. Ladingen projectplannen, schitterende tools, no clue wat er moet gebeuren om de mensen écht mee te krijgen.
En toch kan het! Mits je de verandering vanuit positieve overwegingen vorm kunt geven. Zodat de energie in de organisatie los komt om een antwoord te geven op de voorliggende uitdaging.
Ontdek de G-spot!
Even niet lachen. Ook een organisatie kent een mystieke G-spot waar alle energie samen komt, maar ook los komt. Dat punt waarop je merkt dat het antwoord er al is voordat de vraag wordt gesteld. Iedereen er voor elkaar is als het nodig is. Schijnbaar moeiteloos de onvermijdelijke tegenvallers worden opgelost.
Dan heb je het over de ‘G’ van
- Gelijkgericht, ofwel het hebben van een visie met een inspirerend doel en een story die staat als een huis
- Geloofwaardig, ofwel iedereen ‘gelooft’ in het gemeenschappelijk doel, hebben er ‘hun’ verhaal van gemaakt, put er energie uit en geeft die ook aan elkaar door
- Gelijkgestemd, ofwel de deelnemers zitten op dezelfde golflengte als het gaat om de ‘waarden’ van de organisatie. Als de één gaat voor een sociaal maatschappelijk doel en de ander voor een zo hoog mogelijk salaris gaat er écht iets mis als het erop aan komt
- Gelijkwaardig, ofwel men heeft onderling respect voor elkaar. Als mens en voor de bijdrage die een ieder levert aan het succes van de organisatie
- Gedrag, dat in lijn moet zijn met wat er is afgesproken. Er is in de praktijk maar weinig nodig om de geloofwaardigheid te ondermijnen
Die paar ‘G’-krachten doen je ook beseffen dat de cultuur van een organisatie in verandering o zo belangrijk is. CV’s (wat je hebt gedaan) krijgen dan ineens een ander belang dan het hebben van onderscheidende talenten (wat je allemaal zou kunnen gaan leren).
(Om)Leiden
Het nieuwe leiden is naast verleiden vooral ook omleiden. Laten zien hoe het anders kan, toelaten dat er buiten de lijntjes wordt gekleurd. Laten leren door te experimenteren. Fouten als lessen te zien en samen te leren van foute afslagen op de weg naar beter.
Een Omleider kent het verschil tussen kennis, inzicht en wijsheid. En haalt die wijsheid uit de groep die zich samen verantwoordelijk voelt voor het bereiken van het met elkaar afgestemde doel. Zodat het WIJ(s)heid wordt: de optelsom van de individuele kennis en inzichten wordt collectieve WIJsheid door gaandeweg de resultaten en lessen met elkaar te delen. Niet door gebaande paden te blijven volgen, maar door nieuwe wegen in te slaan. Alleen al het zoeken daarnaar werkt motiverend en geeft positieve energie.
En positieve ENERGIE is alles bepalend voor een succesvolle verandering.
Je vindt alle ingrediënten daarvoor in het boek!
De reputatie van Gerard van Vliet als schrijver, spreker, inspirator en ‘verleider’ op het gebied van Leiderschap en Toezicht is indrukwekkend. Hij kan bogen op een veelzijdige achtergrond als doener. Van vakbondsbestuurder tot ondernemer, van crisismanager tot RvB lid, van directeur tot commissaris, hij heeft alle hoeken van de zakelijke kamer in profit en non-profit actief mogen meemaken en er zijn stempel op gedrukt. Hij is de auteur van De sleutel tot succesvol veranderen van je organisatie.