Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Doeboek: Gezonde Business

‘Doeboek: Gezonde Business’ is een praktisch boek dat je veel handvatten belooft om een (volgende) stap te maken als organisatie. Een organisatie die zich onderscheidt omdat de mensen blij zijn, vitaal en in ontwikkeling blijven. Sonja van Hamersveld, de auteur, vertelt over haar boek.

Sonja van Hamersveld | 8 mei 2023 | 2-3 minuten leestijd

Als mensen wendbaar en blij zijn, wat levert dat op? Veel! Mensen die lekker in hun vel zitten presteren beter, scoren zichzelf gelukkiger en gezonder. Ingewikkelder is het niet.

Ik zie de laatste jaren gelukkig veel organisaties inzetten op de vitaliteit en ontwikkeling van mensen. Grote investeringen die gedaan worden, zoals extra vrije dagen, yoga, vouchers, piekertrainingen, gave sportinitiatieven en digitale platforms waar wel meer dan 100 trainingen zijn te vinden... Het helpt, maar de vraag is hoeveel medewerkers je ermee bereikt en hoe lang het werkt.

Aandacht voor vitaliteit

Voor een succesvol vitaal organisatie-DNA is er (veel) meer nodig dan een paar workshops aanbieden, een inspiratieverhaal van een topsporter delen, of een online platform optuigen. Je moet echt een filosofie omarmen. Dit houdt in dat je vanuit de top, management en samen met medewerkers werkt aan een gezamenlijk ambitie. Eén waar iedereen ook haar verantwoordelijkheid durft te pakken.

Doeboek

Ik heb met dit Doeboek een actief boek willen maken. Rondom duurzame inzetbaarheid is veel literatuur te vinden, maar ik kreeg vaak van klanten te horen: ‘Hoe maken we het praktisch? Hoe gaan we nu wat doen i.p.v. weer een volgend beleidsstuk bedenken of er eindeloos over blijven praten?’ Stap voor stap neem ik je in dit Doeboek mee om concrete acties te bedenken. De omschreven onderwerpen en hoofdstukken staan vol met reflectieve vragen en voorbeelden.

Aandacht totaal mens

De weg naar een gezonde organisatie bestaat uit aandacht voor een duidelijk gezamenlijk doel, waar er aandacht is voor de totale mens, waar verbinding is, ruimte is te ontwikkelen en te groeien en waar je erkent en uitgedaagd wordt op je competenties. Daarnaast streef je met elkaar naar een gezonde werkomgeving waar je gestimuleerd wordt goede keuzes te maken.

Management

Veel organisaties maken nu de slag naar vitaal leiderschap - of ook wel dienend leiderschap genoemd - op een praktische wijze kunnen zij aan de slag met dit boek. Daarin staan onder meer belangrijke leiderschapskenmerken waarlangs de leider zichzelf kan scannen. Ik zet daarbij flink in op een goede dialoog, waarin je elkaars ambitie en dromen scherper krijgt. Pas dan ook kun je als leider dienen. Ik zie in veel organisaties dat leidinggevenden helemaal niet goed weten wat een medewerker drijft, zowel in het werk als privé en in zijn of haar vitaliteit.

HR en projectgroepen

Het Doeboek: Gezonde business neemt je mee langs verschillende aspecten waarmee je organisatie kan reflecteren op hoe het vitaal DNA ‘echt’ doorleefd wordt. Het geeft inzicht op welke gebieden er bij jullie te winnen valt. Denk daarbij aan organisatie algemeen (zoals visie), medewerkers niveau, management, documenten & systemen of de providerboog. In  het boek vind je allerlei opdrachten, korte en praktische scans en voorbeelden.

Ik hoop dat het met dit praktische boek nog leuker wordt om met vitaliteit bezig te zijn, en vooral dat je gaat ervaren wat het je organisatie op kan leveren!

Over Sonja van Hamersveld
Sonja van Hamersveld is vitaliteit organisatie expert en daagt haar klanten uit om vitaliteit in de bedrijfsvoering structureel een plek te geven. Medewerkers in beweging krijgen naar meer geluk en welzijn, geeft blije medewerkers en goede bedrijfsresultaten. Ingewikkelder is het niet. Na een carrière in de gezondheidszorg heeft zij haar focus gelegd op preventie en groei van mensen door structurele aandacht voor vitaliteit in organisaties. Beter voorkomen dan repareren of aan symptoombestrijding doen en medewerkers uitdagen net die ene stap te zetten die ze blijer en gelukkiger maakt. Zij heeft in 2012 voor de Geestelijke Gezondheidszorg het programma ‘Winst met leefstijl’ een belangrijke zorginnovatie prijs gewonnen, de Anna Reynvaanprijs. In 2012 heeft ze Charly Green opgericht om een bredere impact te maken door met organisaties te werken aan de groei van medewerkers. Met Charly Green ondersteunen zij inmiddels vele bedrijven in diverse branches met advies, inspiratie, campagne- en programma-ontwerp, leiderschapstrainingen, workshops en coaching. Geen losse dingetjes meer doen maar het inzetten van een structurele aanpak. Sonja haar focus ligt vooral op advisering en bedrijven ‘aan’ zetten op het onderwerp vitaliteit. Zij spreekt op congressen, verzorgt inspiratie sessies of wat er ook nodig is om impact te maken. Leiderschap heeft haar focus, omdat daar veel impact mee te halen valt. Aandacht voor de mens achter je medewerker is anno nu nog nooit zo cruciaal geweest om te werken aan goed werkgeverschap, imago, mensen te vinden en te boeien en binden en het verhogen van inzetbaarheid. Wat wordt jullie volgende stap?

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden