Personeelstekort: de kranten staan er vol mee. Het remt bedrijven in hun groei. Maar dat is eigenlijk niet eens het grootste probleem. Belangrijker is dat bedrijven door het tekort aan mensen steeds minder goed kunnen functioneren: restaurants die voor een aantal dagen per week hun deuren sluiten, winkels die dagelijks een paar uur eerder dichtgaan, verzorgingstehuizen die steeds minder goede zorg kunnen bieden aan hun bewoners of de kinderopvang die ouders van de wachtlijst halen omdat ze geen opvang kunnen bieden.
Waardevolle investering
Het is geen nieuws dat er een grote krapte is op de arbeidsmarkt, maar deze krapte wordt door bedrijven zelf gecreëerd. Want mede door het kortetermijndenken, onterechte vooroordelen en doordat medewerkers vooral als een kostenpost worden gezien, i.p.v. als een waardevolle investering, ervaren veel werkgevers een groot personeelstekort. Daar liggen dus nog genoeg kansen voor heel veel bedrijven. Want als werkgever kun je echt veel zelf doen om de juiste mensen te vinden én te behouden.
Anno 2022 gaat het er al lang niet meer over dat jij als werkgever de mensen voor het uitkiezen hebt. Mensen moeten vooral ook voor jou willen kiezen en willen blijven kiezen i.p.v. dat ze binnen no time weer gillend wegrennen. Maar daar moet je als werkgever wel moeite voor doen en oprecht aandacht voor hebben. Niet ad hoc, maar vanuit een langetermijnvisie.
Mindset van werkgevers
En dat vraagt van werkgevers om een andere manier van kijken, denken en doen. De wereld verandert razendsnel. Ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Alleen de manier waarop bedrijven omgaan met het aannemen van mensen en het behoud van hun medewerkers is nog steeds heel traditioneel. Men kijkt vooral vanuit hun eigen perceptie, waarbij medewerkers als middelen worden gezien i.p.v. als mensen waarin je moet blijven investeren om succesvol te blijven met je bedrijf.
En dat is precies het probleem. Bedrijven zijn dol op ‘quick fixes’. Snelle oplossingen die op dat moment nodig zijn. Dit komt bijvoorbeeld vaak naar voren met het uitzetten van vacatures: ’Het is nu druk, dus we hebben nu extra mensen nodig’. of ‘Het is toch minder druk, zet de vacature maar weer stop.’ Dat werkt totaal niet meer en dat heeft nooit echt gewerkt, alleen nu wordt die pijn heel erg gevoeld.
Recruitment
Het is zo belangrijk om naar de midden -en lange termijn te blijven kijken. En daarom juist recruitment niet (volledig) af te schalen, ook niet tijdens een recessie. Het feit dat bedrijven dit jarenlang zo hebben gedaan, opschalen bij behoefte aan medewerkers en meteen afschalen zodra deze behoefte op korte termijn afneemt, is één van de redenen dat zo veel bedrijven last hebben van personeelstekort.
Deze manier van ad hoc werken en kortetermijndenken komt niet alleen naar voren in het werven van nieuwe medewerkers. Dit werkt ook door in het kiezen van nieuwe medewerkers en het behoud van deze medewerkers:
- ’We zoeken een kopie van die topmedewerker.’
- ’We hebben het nu erg druk, dus voor het inwerken hebben we geen tijd. Het zal wel goed komen.’
- ’Mensen ontwikkelen kost te veel tijd en geld. Dat gaan we nu niet doen.’
- ’Ik heb geen tijd om met mijn mensen in gesprek te gaan over hoe ze hun werk hier ervaren. Ik krijg ook geen signalen, dus zal wel goed zijn.’
Andere manier van werken
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Hierdoor is het niet gek dat veel bedrijven een groot personeelstekort ervaren. Daarom wordt het tijd voor een andere manier van werken, vanuit een andere mindset dan de traditionele denkwijze die veel bedrijven hebben en waardoor ze nu heel veel pijn ervaren doordat ze structureel te weinig medewerkers hebben.
Het vinden en behouden van je medewerkers gaan hand in hand.
Stop met kortetermijndenken en zie medewerkers als een waardevolle investering.
Om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen én te behouden is een strategie nodig, vanuit goed leiderschap. Start daarom met een concrete en duidelijke strategie. Gericht op nu én de toekomst, zodat je regie krijgt over je personeelstekort, dat scheelt je een hoop kopzorgen.
Over Kirsten de Roo
Kirsten de Roo is een mentor en strateeg pur sang. Al meer dan vijftien jaar helpt zij bedrijven met het aantrekken en inzetten van de juiste mensen op de juiste plek. Met haar boek wil ze werkgevers na laten denken over hun eigen mindset en de tools geven om regie te krijgen over hun personeelstekort.