Als HR-manager zag en hoorde ik het iedere dag. Mensen die graag in de zorg willen werken, maar niet het juiste diploma hebben.
Door Corona verliezen veel mensen hun baan. Grote groepen sollicitanten melden zich bij de poorten van zorgorganisaties. Mensen die willen overstappen, maar vervolgens tegen een muur aanlopen bij de zorginstellingen, omdat er alleen vacatures zijn voor mensen met een diploma: 'We hebben mensen nodig die snel aan de slag kunnen, anders hebben we niets aan je.'
Minder selecteren op diploma's, meer op skills en persoonlijkheid. We praten er al jarenlang over, maar er veranderde weinig. Door de pandemie komt er een doorbraak. Je wilt aan de slag met carrièreswitchers. Hoe pak je dit, als zorgorganisatie, aan?
Van alle belangrijke adviezen zijn deze vijf adviezen het allerbelangrijkste. Niet vergeten en, vooral, DOEN!
#1 Acquireer leerwerkplekken
Er zijn genoeg mensen die in de zorg willen werken. Zelf heb ik dat de eerste keer enorm onderschat. Mijn wervingscampagne leverde meer dan 600 reacties op voor 30 werkplekken. Uiteindelijk hebben we 60 mensen geplaatst met bloed, zweet en tranen. Zorg er dus voor dat weet waar er leerwerkplekken zijn en gecreëerd kunnen worden. In mijn boek beschrijf ik stapsgewijs hoe ik het heb aangepakt. Geen tijd, geld of werkplek is geen argument. Neem eigenaarschap voor je vak en het welzijn van je organisatie, toon lef en blijf volharden in vinden en vasthouden van leerwerkplekken.
#2 Check de uitgaven aan uitzendkrachten
Zoek uit wat je organisatie besteedt aan flexibel personeel dat niet in loondienst is, zoals uitzendkrachten en zzp'ers. Gemiddeld is dit zeker 8% tot 15% van de totale loonkosten. Investeer dit geld om nieuwe medewerkers aan te trekken en hen goed te begeleiden. Op de langere termijn levert dat een enorme besparing op de loonkosten op en er zal minder onrust in het medewerkersverloop zijn.
#3 Organiseer het werk anders
Vaak heerst de waan van de dag. Als manager wil je per direct een vacature invullen en zoek je een ‘kant en klare medewerker'. Alleen er zijn geen beschikbare zorgprofessionals meer op de arbeidsmarkt. Directeuren zijn bang voor verlies van kwaliteit van zorg wanneer er geen gediplomeerde medewerkers worden aangetrokken. En verpleegkundigen storen zich - terecht - aan het feit dat buitenstaanders denken dat je Jan en alleman aan het bed kunt zetten.
Recruitment is niet hetzelfde als vertrekkende mensen vervangen. Stel de juiste vragen en onderzoek welke mogelijkheden er zijn om het werk anders te organiseren. Denk, bijvoorbeeld, in werkpakketten, waar het werk wordt opgeknipt in verschillende activiteiten die worden gematcht met het externe aanbod van mensen.
#4 Maak je huidige medewerkers je ambassadeur
Laat je huidige medewerkers vertellen over hun werk, bijvoorbeeld via sociale media. Naast een goed beeld van het werk naar buiten toe, kweek je er ook draagvlak voor carrièreswitchers mee. En dat draagvlak heb je weer keihard nodig voor het uitbreiden van de leerwerkplekken.
#5 Houd de achterdeur dicht!
Vaak denken we aan werving als dè oplossing van het personeelstekort. De aandacht is dan gericht op het aantrekken van nieuwe medewerkers, terwijl bestaande medewerkers hard weglopen. Dom! Nog steeds verlaat een op de vier medewerkers de sector binnen twee jaar. Er is maar één manier om erachter te komen wat mensen echt dwars zit. En dat is in gesprek gaan. Geef mensen aandacht en het gevoel dat je er voor ze bent.
Over Lieke Lange
Lieke Lange, hr-professional en eigenaar van adviesbureau LL&co, werd in 2009 uitgeroepen tot beste hr-professional van de non-profitsector vanwege haar vernieuwende kijk op hr. In 2018 won zij met het Carrière Switch Traject de Nationale hr Zorg Award. Ze is de auteur van Carrière Switch - Pak het personeelstekort in de zorg aan!