Glenn van der Burg maakte sinds 2015 meer dan 500 zakelijke podcasts. Hij is presentator op New Business Radio en ontwikkelt en presenteert podcasts voor o.
Meer over Glenn van der BurgHoe werkt de mens?
Inzichten in gedrag voor werkverbeteraars
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789492528629Samenvatting
Heb jij het onstuitbare gevoel dat je werk zoveel beter en leuker kan? Voor jezelf en voor je collega’s? Werk doen waar je je sterk bij voelt. Vruchtbare vergaderingen waar je energie van krijgt. Plannen die daadwerkelijk ergens toe leiden. Moeiteloos meebewegen met de onstuimige ontwikkelingen.
Terwijl organisaties zich vastklampen aan nieuwe managementhypes, voel jij dat de oplossing daar niet zit. Wat is onze houvast dan wel? Er is één stabiele factor in het werk: De Mens. Wij veranderen alleen fundamenteel door evolutie en dat gaat heel langzaam.
Wat bepaalt het gedrag van mensen op hun werk? Wat motiveert de mens? Waarom doen wij niet wat we denken? Wat leren we van het gedrag van mensen tijdens de coronacrisis? Hoe kun je moeiteloos veranderen? En wat moeten we doen om vergaderingen weer energiek te maken?
Glenn van der Burg neemt je in dit boek mee langs drie krachten die het gedrag van mensen in hun werk bepalen. Door de kennis en inspiratie van prof. Rick van Baaren, krijg je toegankelijk, wetenschappelijk inzicht in deze drie krachten. Met de concrete ‘doe-’-opdrachten en tips kun jij als werkverbeteraar morgen jouw werk en het werk van je collega’s leuker, beter en effectiever maken.
"Het boekje bevat een schat aan nieuwe inzichten voor organisatievormers, in een mooie compacte verpakking!" - Carsten Deuper, Manager equipment and process engineering NXP
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Glenn van der Burg
Inhoudsopgave
1.1 Twee rapportcijfers 11
1.2 Voor wie is dit boek? 13
1.3 Gebruiksaanwijzing 14
2 Waarom moet JIJ werken aan de manier waarop JIJ werkt? 16
2.1 Omdat je geen spijt, maar voldoening van je werk wilt 17
2.2 Omdat JIJ aan het stuur staat van jouw werkende leven. Of niet? 25
3 Waarom moeten WIJ werken aan de manier waarop WIJ werken? 30
3.1 Omdat er het een en ander verandert 31
3.2 Omdat er veel ruimte voor verbetering is 32
3.3 Managementhypes 34
3.4 Wat dan wel? 36
3.5 Dichotomieën 38
4 Bewust versus onbewust 40
4.1 Focus en multitasken 41
4.2 Hoe werkt het in jouw hersenen? 42
4.3 Het denken volgt het handelen 44
4.4 Energiebesparing 45
4.5 Hoe verbeteren WIJ onze vergaderingen? 47
4.6 Hoe zorgen WIJ voor het nakomen van commitment? 50
4.7 Hoe kom JIJ jouw goede voornemens na? 55
4.8 Hoe werk JIJ aan diversiteit in jouw organisatie? 59
4.9 Hoe zorgen WIJ voor organisatieveranderingen die werken? 63
4.10 Hoe kun JIJ beter presteren? 71
4.11 Hoe krijg JIJ meer flow in je werk? 77
4.12 Bewust en onbewust in tijden van corona 80
5 Promotie versus preventie 84
5.1 Een onbewoond eiland 85
5.2 In de werkjungle 86
5.3 De promotie van de promotiefocus 90
5.4 Hoe stellen WIJ een goed team samen? 93
5.5 Welke werkmethode moeten WIJ toepassen? 95
5.6 Onveiligheid zorgt voor slechtere prestaties 100
5.7 Blijf vooral in je comfortzone 103
5.8 Ontwikkeling: dat wil jij eigenlijk niet echt! 110
5.9 Hoe krijg JIJ ze (of jezelf) in beweging? 113
5.10 Promotie en preventie in tijden van corona 120
6 Inclusie versus distinctie 124
6.1 Afwijken en conformeren 125
6.2 Betrokkenheid en prestaties 127
6.3 Purpose: hoe geven WIJ betekenis aan de grote WHY van de organisatie? 132
6.4 Van elkaar leren: leren is imiteren 133
6.5 Besluitvorming: geen tegenspraak (Wat jij zegt!) 135
6.6 Loyaliteit: de emotionele bankrekening 137
6.7 Zelfsturing: hiërarchie is overal 140
7 Wat nu? 150
Over dit boek 153
Eindnoten 155
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan