Rik Peels (1983) is universitair hoofddocent filosofie en religie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij geeft leiding aan een internationaal onderzoek over fundamentalisme en extremisme.
Meer over Rik PeelsDe extremist en de wetenschapper
Hoe we radicalisering beter kunnen begrijpen
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789463823418Samenvatting
Het icoon van gewelddadig extremisme is nog altijd de aanslag op de Twin Towers van 11 september 2001. Maar er is de afgelopen jaren veel veranderd. Extremisme komt vandaag de dag van verschillende kanten.
Niet alleen is extreemrechts flink gegroeid, er is ook steeds meer anti-institutioneel radicalisme, dat zich richt tegen overheid, wetenschap, media en rechtspraak. Ook zijn extremisme en radicaal complotdenken sterker verweven geraakt, onder meer door de coronacrisis. Daar komt nog bij dat er allerlei nieuwe bewegingen zijn ontstaan, zoals die van de Incels (involuntary celibates), die menen dat hun eenzaamheid te wijten is aan het feminisme, en van ‘soevereinen’ die de overheid niet erkennen en geen belasting willen betalen.
In dit boek onderzoekt Rik Peels verschillende manieren om hedendaagse radicalisering beter te begrijpen. Zijn extremisten gek of zijn ze in feite gezonde, rationele mensen? Moeten wetenschap en overheid luisteren naar extremisten, en hoe dan? Kunnen de oudste wetenschappen, de filosofie en de theologie, ons iets leren over extremisme dat we tot nu toe gemist hebben?
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Het huidige radicaliseringslandschap
2. Extremisten zijn niet gek
3. Luisteren naar de extremist
4. De extremist en de wetenschapper
5. Vervagende grenzen tussen soorten radicalisering
6. De filosofie en theologie van radicalisering
CONCLUSIE - De toekomst van radicalisering en radicaliseringsonderzoek
Dankwoord
Belangrijkste literatuur
Noten
Over de auteur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan