Charlotte Vandierendonck en Saartje Boutsen zijn de cofounders van Studio D. Ze adviseren en ondersteunen bedrijven en organisaties in duurzaam ondernemen, omdat ze ervan overtuigd zijn dat economische prestaties hand in hand kunnen gaan met een positieve impact op mens en milieu. Duurzaam Durven Doen is hun motto.
Meer over de auteursDuurzaam durven doen
Hét praktijkboek duurzaam ondernemen
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789463107020Samenvatting
Jouw kompas richten op duurzaam ondernemen is meer dan alleen een groen verhaal. Economische groei kan immers perfect hand in hand gaan met een positieve impact op mens en samenleving. In ‘Duurzaam durven doen’ krijg je als professional alle knowhow van vandaag aangereikt om vlot om te schakelen naar een impactvol bedrijfsbeleid.
Aan de hand van praktische voorbeelden en casestudies vind je een antwoord op een aantal sleutelvragen: wat is de impact van jouw organisatie op mens, milieu en klimaat? Hoe neem je iedereen mee in zo’n duurzaam beleid? Waar zitten de knelpunten en successen? Hoe communiceer je hierover? Volg het voorbeeld van tientallen bedrijven die de stap al zetten en leer uit hun best practices. Een praktische gids die je door alle uitdagingen en do’s en don’ts van duurzaam ondernemerschap leidt.
Saartje Boutsen en Charlotte Vandierendonck zijn de cofounders van Studio D. Ze adviseren en ondersteunen bedrijven en organisaties in duurzaam ondernemen, omdat ze ervan overtuigd zijn dat economische prestaties hand in hand kunnen gaan met een positieve impact op mens en milieu. Duurzaam Durven Doen is hun motto.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Saartje Boutsen
Inhoudsopgave
1 Durf in de spiegel te kijken 15
Beginnen bij het begin: wat is duurzaamheid nu eigenlijk? 17
Stap één: Erken dat het anders moet én kan 20
Stap twee: School je bij 26
Stap drie: Neem je verantwoordelijkheid 28
Over tankers en speedboten 30
2 Van willen naar moeten 37
De druk op bedrijven is groot 38
Nieuwe regels en wetten vergroten de druk nog meer 40
Wat zijn de meest relevante nieuwe ‘stokken’ of wetten? 45
Gezocht: investeerders in een Groen Europa 53
3 Hoe begin je eraan en leer je prioriteiten te stellen? 63
Stap voor stap 65
Stap één: Zet eerst een stapje terug 66
Stap twee: Je waardeketen helder voor ogen 68
Stap drie: Voer een dubbele materialiteitsanalyse door 77
Stap vier: Ken en betrek je stakeholders 84
Stap vijf: Stel een strategie met concrete doelstellingen en acties op 88
Stap zes: Wie doet wat? Rollen en verantwoordelijkheden 92
4 Ken je de impact van jouw bedrijf op het milieu en klimaat? 99
Waarom alles draait rond de CO2-voetafdruk van je bedrijf en je klimaatplan 101
Energieverbruik en klimaatimpact 106
Zware vervuiling 112
Water 115
Biodiversiteit 118
Materiaalgebruik, circulariteit en afval 122
En nu aan de slag voor 2050 131
5 Ken je de impact van jouw bedrijf op mensen en kwetsbare gemeenschappen? 137
Koester je menselijk kapitaal 138
Zorg voor de mensen in je onderneming 139
Zorg voor de mensen upstream in je waardeketen 149
Zorg voor je klanten en eindconsumenten 156
6 Aan de slag met ketenverantwoordelijkheid 165
Het belang van ketenzorg 168
Hoe ga je aan de slag met due diligence? 169
7 Hoe krijg je iedereen mee aan boord? 195
Hoe creëer je een draagvlak en een duurzaamheidscultuur? 197
Waarom wekt verandering zoveel weerstand op en wat doe je eraan? 206
8 Hoe communiceer je over je inspanningen? 219
Wie zwijgt, bestaat niet 220
Hoe overwin je je drempelvrees? 221
Hoe breng je een verhaal dat niet cliché is? 222
Wat is greenwashing en hoe vermijd je het? 227
Hou je publiek voor ogen 230
Een warme uitnodiging: begin er gewoon mee 231
Slot: Durf te doen 235
Dankjewel 237
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan