David H. Maister staat alom bekend als een autoriteit op het gebied van het management van professionele dienstverlenende organisaties.
Meer over David MaisterDe vertrouwde adviseur
Paperback Nederlands 2001 1e druk 9789462201293Samenvatting
Professionals moeten in de huidige snelle netwerkeconomie harder dan ooit werken om hun vakbekwaamheid en kennis op peil te houden en te verbeteren. Dit is echter niet voldoende. De sleutel tot professioneel succes bestaat volgens David Maister uit het vermogen om bij cliënten vertrouwen te wekken en door hen in vertrouwen genomen te worden. Door het creëren van vertrouwen, verwerven adviseurs het recht om invloed op cliënten uit te oefenen. Vertrouwen vormt ook de basis voor klanttevredenheid en loyaliteit.
Maister werkt vijf stappen uit om een op vertrouwen gebaseerde relatie te creëren. Iedere stap - contact leggen, luisteren, inkaderen, visies ontwikkelen en toezeggingen doen - wordt in afzonderlijke hoofdstukken uitvoerig beschreven. Tevens zijn er praktische lijsten opgenomen die bedoeld zijn om de effectiviteit van adviseurs te vergroten en waarmee u het vertrouwen kunt toetsen dat u zelf geniet.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Inzichten over vertrouwen
1. Een heimelijke vooruitblik
2. Wat is een vertrouwde adviseur
3. Vertrouwen winnen
4. Hoe adviseren we?
5. De regels van hofmakerij: een relatie opbouwen
6. Het belang van de juiste instelling
7. Oprechtheid of techniek?
Deel 2 - De structuur voor het opbouwen van vertrouwen
8. De vertrouwensformule
9. De ontwikkeling van vertrouwen
10. Contact leggen
11. De kunst van luisteren
12. Het probleem inkaderen
13. De visie op een alternatieve realiteit ontwikkelen
14. toezeggingen doen
Deel 3 - Vertrouwen in de praktijk
15. Waarom is dit allemaal zo moeilijk?
16. Verschillende soorten cliënten
17. De benadering van inspecteur Columbo
18. De rol die vertrouwen speelt bij het krijgen van opdrachten
19. Vertrouwen opbouwen tijdens de huidige opdracht
20. Vertrouwen herwinnen buiten de huidige opdracht
21. Cross-selling
22. Manieren om snel vertrouwen te winnen
Appendix: Onze lijsten gebundeld
Dankbetuigingen
Noten en referenties
Over de auteurs
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan