directeur Berenschot, auteur van o.a. 'De Hollandse School van Veranderen'
Meer over Ber DamenKen- en stuurgetallen voor personeelsmanagement
Data-gedreven People Analytics voor adequate organisatiebesturing
Paperback Nederlands 2022 4e druk 9789462157651Samenvatting
Personeelsmanagement is als vak voortdurend in beweging. Neem bijvoorbeeld de opkomst van People Analytics en de data-gedreven sturing van organisaties. Die beweging wordt gevoed door de exponentieel toegenomen technologische mogelijkheden en biedt kansen voor nieuwe business-uitdagingen, innovatieve organisatorische constellaties en andere wijzen van werken. Goed gebruik van data leidt tot een betere diagnose van personele vraagstukken, een betere inrichting en beheersing van cruciale organisatieprocessen en een betere besturing van de organisatie.
Maar soms leidt de data-gedreven aanpak ook tot onzekerheid over de rol en de impact van het vak. HR-professionals hebben soms moeite met het opzetten van een bedrijfskundige bril. Zij voelen zich niet altijd vertrouwd met hard cijfermateriaal. Hun takenpakket is breed en omvangrijk en de keuze voor het vak wordt meestal niet ingegeven door sturingsambities. De ware HR-professional weet echter dat goede managementinformatie noodzaak is, essentieel als je het vak serieus neemt.
Dit boek maakt deze kant van het vakgebied toegankelijk. Op heldere wijze en met veel voorbeelden beschrijft Ber Damen hoe de personeelsmanager informatie kan verzamelen en analyseren. Met behulp van ken- en stuurgetallen kan hij ontwikkelingen en knelpunten in de organisatie in kaart brengen en binnen de context van de organisatie beschouwen en duiden. Daardoor krijgen abstracte cijfermatige data betekenis. Zij transformeren in feitelijke informatie. Op basis daarvan kan de organisatie adequaat worden bestuurd. Ken- en Stuurgetallen voor Personeelsmanagement biedt een uitstekend hulpmiddel voor iedere HR-professional, zowel in de praktijk als in de opleiding.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Data-gedreven personeelsmanagement 11
1.1 Een overzicht van begrippen 12
1.2 Opvattingen over data-gedrevenheid en People Analytics 20
1.3 People Analytics: waarde creëren met personeelsbeleid 28
1.4 De praktijk: wat kunnen we ermee en kunnen we er al wat mee? 34
2 Methode Ken- en Stuurgetallen voor Personeelsmanagement 39
2.1 Stap 1: Benoemen van dominante thema’s 42
2.2 Functies van ken- en stuurgetallen 44
2.2.1 Kengetallen voor diagnostiek 45
2.2.2 Stuurgetallen voor organisatiebesturing 48
2.2.3 Samenhang tussen diagnose en besturing: het Human Resource Measurement model 50
2.3 Selecteren van ken- en stuurgetallen: het KSP-model 52
2.3.1 Stap 2: Bepalen van de Personeelscategorieën 53
2.3.2 Stap 3: bepalen van de werkterreinen 56
2.3.3 Stap 4: bepalen van de bijdrage van de personeelsfunctie 58
2.3.4 Stap 5: samenstellen van een set ken- of stuurgetallen 59
3 Kengetallen voor diagnostiek 63
3.1 Eisen aan diagnostiek 64
3.2 Diagnose met behulp van het KSP-model 67
3.3 Kengetallen voor periodieke diagnostiek 69
3.4 Signaleren met behulp van kengetallen 71
3.4.1 Normeren op basis van de actuele situatie 72
3.4.2 Normeren op basis van theoretische grondslagen 73
3.4.3 Normeren op basis van vergelijkingen 74
3.4.4 Benchmarken 79
3.5 Samenhang tussen kengetallen 82
4 Stuurgetallen voor besturing 91
4.1 Planning en control 92
4.2 Stuurgetallen 93
4.3 Planning 95
4.3.1 Stap 1. Benoemen van de dominante thema’s 96
4.3.2 Stap 2. Bepalen van de personeelscategorieën 98
4.3.3 Stap 3. Bepalen van de werkterreinen en instrumenten 99
4.3.4 Stap 4. Bepalen van de bijdrage van de personeelsfunctie 101
4.3.5 Stap 5. Opstellen actieplannen en samenstellen set stuurgetallen 102
4.4 Ontwikkelen van streefwaarden 108
4.5 Control 109
5 De People Scorecard 111
5.1 De Balanced Scorecard 112
5.2 De People Scorecard 115
5.3 Relatie tussen de KSP-methode en de People Scorecard 116
5.4 Resultatenperspectief 118
5.5 Klantperspectief 121
5.6 Interne-HR-procesperspectief 127
5.7 Innovatieperspectief 129
6 Succesvol werken met ken- en stuurgetallen 135
6.1 Starten met ken- en stuurgetallen 136
6.2 Ontwikkelen van een set ken- en stuurgetallen 145
6.3 Ken- en stuurgetallen in tijden van Kunstmatige Intelligentie 152
7 Berekenen en definiëren van ken- en stuurgetallen 159
7.1 Rekeneenheden voor ken- en stuurgetallen 160
7.2 Definities 167
7.2.1 Definities afleiden uit de onderzoeksvraag 168
7.2.2 Tijdstip- of periodegrootheden 170
7.2.3 Een kwestie van eenvoud 171
7.3 Veelgebruikte ken- en stuurgetallen en hun definities 173
7.4 Effectief rapporteren 173
7.4.1 Managementrapportages komen snel to-the-point 174
7.4.2 De rapportagelijnen 176
7.4.3 De rapportage-inhoud 181
7.4.4 De rapportagevorm 182
7.4.5 De rapportagefrequentie 185
7.4.6 Het digitale dashboard 186
Bijlage 1. Basislijst kengetallen 189
Bijlage 2. Lijst met mogelijke stuurgetallen en hun definities 191
Literatuur 203
Auteur 205
Trefwoordenregister 207
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan