Lees verder
Jeroen Naudts is founder van HR-analysebureau Starfish Consultancy, host van het webinar ‘Reinventing HR-data’ en veelgevraagd spreker. Daarnaast is hij ook onderzoeker aan de Arteveldehogeschool (Gent).
Meer over de auteursReinventing HR-Data
Wat je medewerkers je niet vertellen
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789401480574Samenvatting
Krijg je veel mails? Minder kans op een burn-out!
- HOE KUN JE DATA OP EEN ETHISCHE MANIER INZETTEN?
- WAAROM IS TAALGEBRUIK ZO BELANGRIJK VOOR DE GROEI VAN JE BEDRIJF?
- HOE TREK JE MET HR-DATA DE BESTE MEDEWERKERS AAN?
Big data en AI hebben de afgelopen twintig jaar verschillende domeinen een gigantische voorsprong gegeven. Grote techspelers zoals Amazon, Google en Facebook bewijzen de enorme impact van big data en AI. Ook op het vlak van hr zijn er verschillende innovatieve analysetools ontwikkeld die ons verrassende en leerrijke inzichten geven in hr-data.
Reinventing hr-data inspireert bedrijven om die nieuwe inzichten en analyses ook zelf toe te passen. Om als bedrijf een toekomst te blijven hebben in de 'war for talent' zal het cruciaal zijn om de eigen hr-data professioneel te ontginnen.
Dit boek toont je de voordelen van HR-analytics, waar de valkuilen liggen en helpt je toekomstige uitdagingen in je bedrijf aan te gaan. De acht uitgewerkte stappen in de employee journey, van aanwerving tot vertrek, gidsen je door de fascinerende wereld van hr-data.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Jeroen Naudts
Over Timothy Desmet
Inhoudsopgave
INTRO: WAT JE MOET WETEN VOOR WE BEGINNEN 15
• Drie uitgangspunten om misverstanden te vermijden 16
• Hoe kun je dit boek het best lezen? 18
INLEIDING
OVER ONVERWACHTE PAMPERS EN FLAPPERENDE VLIEGTUIGEN 21
• Waarom we hr-data moeten heruitvinden om organisaties sterker te maken 21
• Drie valkuilen die we met hr-data kunnen ontwijken 22
• Werknemersenquêtes: peilingen zijn vaak ijlingen 27
• Hr-data geven je inzichten over wat je medewerkers je niet willen/kunnen vertellen 31
• Onverwachte promoties voor pampers en babyproducten 32
• Big data maakt inzichten zichtbaar die het blote oog niet kan zien 33
• De onzichtbare kracht van collectieve pauzes en ronde eettafels 35
• Onze HR-analytics-filosofie 36
• Opgelet voor flapperende vliegtuigen 46
Tien praktische inzichten 47
1 ATTRACT
SEND IN THE CLONES 49
• ‘Please take off your shoes’ 49
• Iedereen racist? Ik niet! 52
• HR-analytics in alle stappen van het rekruteringsproces 56
• Pimp je employerbranding met crowdsourcing 60
• Vind de juiste toon voor jouw vacature met tekst- en sentimentanalyse 61
• Wat weet een computer daar nou van? 65
Tien praktische inzichten 68
2 ONBOARD
MIJN BUDDY IS EEN BOT 71
• Over het belang van warme dranken 71
• Onboarding zou als warme thee moeten zijn 73
• De chatbot als buddy? 77
• Voordelen van de chatbot als buddy 79
• Aandachtspunten voor de chatbot 85
• Conclusie: chatbot is zeker een meerwaarde, zelfs enkel met basisfunctionaliteiten 90
• Gamificatie in hr 91
Tien praktische inzichten 97
3 LEARN & DEVELOP
LEARNING AND DEVELOPMENT IS WAARDELOOS 99
• Corona als accelerator voor L&D 100
• WIM doet belang van L&D toenemen 101
• Skillgapanalyse: de kloof die inzichten biedt 104
• Skillgapanalyse doet medewerkerstevredenheid stijgen 112
• Effectieve return van virtuele opleidingen 115
• Mannen krijgen meer concrete feedback dan vrouwen 120
Tien praktische inzichten 123
4 ENGAGE
SAMEN PAUZEREN MAAKT JE MEDEWERKERS PRODUCTIEVER EN GELUKKIGER 125
• Waarom je het best je medewerkers verplicht om samen te eten 127
• Druk! Druk! Druk! Waarom taalgebruik zo belangrijk is voor de groei van jouw bedrijf 130
• Niet de sterkste noch de slimste, wel de best passende medewerkers zijn cruciaal 131
• We hebben ook dwarsliggers nodig voor een succesvolle organisatie 132
• Waarom je beter veel mails krijgt om een burn-out te vermijden 135
Tien praktische inzichten 141
5 COLLABORATE
BETER EEN GOEDE COLLEGA DAN EEN VERRE VRIEND? 143
• De ontmaskering van het belang van groepswerk 144
• Hoe kun je sociaal lanterfanten tegengaan? 146
• De impact van COVID-19 op thuiswerken en (virtueel) samenwerken 147
• Digitale communicatie kan leiden tot sociaal lanterfanten 154
• De beste manier om een goede eerste indruk te maken: fysiek of online? 155
• Communicatie binnen teams – ‘Stop interrupting me, while I’m interrupting you’ (Winston Churchill) 156
• Als het brandt, moet je eerst blussen 159
• Vriendschappen op de werkvloer: een goed idee? 160
• Hoe je kwantitatief vriendschappen kunt ontdekken 161
• Samenwerken op basis van data, niet op basis van buikgevoel 163
Tien praktische inzichten 164
6 COMMUNICATE
HET ZENUWSTELSEL VAN JOUW BEDRIJF 167
• Interne communicatie verloopt nog te veel op buikgevoel 168
• Vier niveaus om interne communicatie te meten 170
• Het boemerangeffect van het landschapsbureau (en de impact ervan op communicatiekanalen) 179
Tien praktische inzichten 186
7 RECOGNIZE
ER ZITTEN TWEE I’S IN ‘RECOGNITION’ 189
• Waarom hogere bonussen niet altijd een positief effect hebben 191
• Ontvangers van waarderende brieven nog meer geraakt dan gedacht 193
• ‘There is an I in team’ 194
• Drie belangrijke trends om in het oog te houden 199
Tien praktische inzichten 208
8 TURNOVER
HET VLINDEREFFECT VAN TURN-OVER 211
• De onverwachte link tussen het getal 9 en marathonlopers 211
• Turn-over is onvermijdelijk 214
• Turn-over kan ook positieve impact hebben op jouw bedrijf 215
• Taboes rond exit(interviews) 216
• Hr-data maken de 9-ender-momenten zichtbaar 219
• Autonomie leidt tot een positief vlindereffect in organisaties 220
• Ook je mond voorspelt je vertrek, vaak sneller dan je brein 222
• Je hoeft het warm water niet opnieuw uit te vinden 227
Tien praktische inzichten 229
9 ETHISCH AAN DE SLAG! 231
• Hoe je ‘big brother op de werkvloer’ kunt vermijden 231
• Ethische uitdagingen voor hr-datamining 234
• Prometheïsch vuur als antwoord op ethische uitdagingen 239
• Je bedrijf beschouwen als Trento 240
• Ethisch aan de slag met HR-analytics: concrete tips 242
• Drie belangrijke adviezen voor waardevolle hr-data 248
• Een boom groeit niet sneller door er harder aan te trekken 253
Tien tips én een finale bonustip 254
OVER DE AUTEURS 257
DANK 259
EINDNOTEN 261
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan