Karine Van Doorsselaer is docente Materialenleer en Ecodesign aan de opleiding Productontwikkeling van de Universiteit Antwerpen, waarbij ze de toekomstige ontwerpers wegwijs maakt in de wereld van de materialen en hoe ze producten op een milieuverantwoorde manier kunnen ontwerpen.
Meer over de auteursEcodesign
Leidraad voor de circulaire economie
Paperback Nederlands 2024 2e druk 9789401423649Samenvatting
Het doel van ecodesign is de milieu-impact van producten over de ganse levenscyclus te verminderen én de circulariteit te verbeteren. De rode draad in dit boek is de link tussen ecodesign en de principes van de circulaire economie.
De 'Design for X'-vuistregels vormen de kern van dit boek. Deze ecodesign vuistregels ondersteunen ontwerpers en ingenieurs tijdens het ontwerpproces van nieuwe producten. Tegelijk ontkracht de auteur een aantal misverstanden en biedt ze een stappenplan aan in de keuze van het meest geschikte materiaal voor het ontwerp. De kwalitatieve en kwantitatieve evaluatiemethodes gebruikt bij het beoordelen van de milieu-impact en de circulariteit van producten worden besproken en met elkaar vergeleken, zodat de ontwerper de voor- en nadelen van de methodes kan inschatten.
Dit boek is een aanrader voor elke ontwerper of ingenieur uit alle mogelijke industriële sectoren: verpakking, speelgoed, bouw, auto-industrie, mobiliteit, enzovoort. Het implementeren van ecodesign in het ontwerpproces is een sleutel tot succes in de transitie naar een duurzame maatschappij en een circulaire economie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord
Leeswijzer
1. Inleiding
2. Noodzaak van ecodesign
3. Begrippen
4. Design voor X
5. Materiaalselectie in de circulaire economie
6. Ecodesign-evaluatiemethodes
7. Ecodesign-inspiratiebronnen
8. Ecodesign integreren in het ontwerpproces
9. Besluit
Referenties
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan