Ruurd Baane is als partner verbonden aan Bright & Company | people Strategy en adviseert bestuurders, management en HR hoe met Human Capital een échte bijdrage aan organisatieambities kan worden geleverd. Daarnaast is hij auteur, docent, spreker en innovator op het gebied van strategische human capital-vraagstukken
Meer over de auteursHuman Capital: Chefsache
Strategisch sturen op de menselijke factor
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789083360775Samenvatting
In een wereld waarin bedrijfsresultaten voortdurend onder druk staan en de zoektocht naar talent steeds moeilijker wordt, is één factor steeds bepalend voor succes: human capital. Technologie mag dan vooruitgaan, het zijn de mensen die het verschil maken. In een tijd van structurele arbeidsmarktkrapte en veranderende opvattingen over werk, is het duidelijk dat medewerkers geen ‘resource’ meer zijn, maar een onmisbare ‘asset’ – een zachte factor met harde impact.
Dit boek biedt leiders een kompas voor het navigeren door de complexe human capital-uitdagingen van vandaag en morgen. Dit vraagt het vermogen om schijnbaar tegenstrijdige realiteiten te overbruggen. De keuzes bij het maken van de juiste afwegingen worden behandeld aan de hand van vier paradoxen op het gebied van performance, management, medewerker-propositie en potentieel.
Het uitgebreide onderzoek dat hieraan ten grondslag ligt, maakt duidelijk dat investeren in menselijk kapitaal loont – mits de juiste keuzes worden gemaakt. Omdat human capital-opgaven steeds minder los gezien kunnen worden van bredere strategische afwegingen, kunnen leiders de aanpak daarvan niet overlaten aan HR, het middenmanagement of aan teams. Human capital is chefsache en hoort thuis op de bestuurstafel.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Ruurd Baane
Over Ronald Ulrich
Over Amber Valk
Over Freek Peters
Over Gabriël Anthonio
Inhoudsopgave
Inleiding 7
Managementsamenvatting 16
1 Human capital-opgaven voor leiders 25
2 De performance-paradox 36
Afweging 1. Wat is ons verdienmodel en onze visie op waardecreatie? 37
Afweging 2. Hoe zien we de rol en betekenis van mensen bij het realiseren van onze doelen? 53
3 De management-paradox 68
Afweging 3. Hoe besturen we onze onderneming en organiseren we het werk? 69
Afweging 4. Wat is onze visie op leiderschap en hoe vullen we ‘people-management’ in? 82
4 De propositie-paradox 97
Afweging 5. Wat bieden we mensen zodat zij graag bij ons komen en willen blijven werken? 98
Afweging 6. Hoe geven we de contractuele arbeidsrelatie met onze mensen vorm? 111
5 De potentieel-paradox 126
Afweging 7. Hoe kijken we naar talent en maken we gebruik van de kwaliteiten van mensen? 127
Afweging 8. Hoe zorgen we voor een optimale inzet en duurzame ontwikkeling van medewerkers? 141
6 Aan de slag 157
Tool – Human capital-assessment 167
Onderzochte ondernemingen en geïnterviewde wetenschappers en experts 173
Noten 176
Stichting Management Studies 198
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan