Prof. dr. Hans de Bruijn is hoogleraar bestuurskunde aan de Faculteit Techniek, Bestuur en Management van de Technische Universiteit Delft. Hij is daarnaast onder andere verbonden aan de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur in Den Haag en programmaleider Governance aan het Netherlands Institute for City Innovation Studies.
Foto, Sake Elzinga
Meer over Hans de BruijnPrestatiemeting in de publieke sector
Tussen professie en verantwoording
Paperback Nederlands 2006 2e druk 9789059314733Samenvatting
De opkomst van prestatiemeting in de publieke sector lijkt niet te stuiten. Professionals in de publieke sector hebben steeds meer autonomie nodig om hun taken uit te oefenen en worden dus ook steeds vaker om verantwoording gevraagd. Prestatiemeting komt aan deze ontwikkeling tegemoet. Een gerecht kan worden afgerekend op het aantal vonnissen dat het wijst. De politieagent op het aantal verbalen dat is uitgeschreven en de wetenschapper op het aantal gepubliceerde artikelen.
De stellingen over prestatiemeting worden vaak snel ingenomen. Enerzijds is er de opvatting dat prestatiemeting bijdraagt aan de transparantie en legitimiteit van een overheid: de samenleving weet of ze 'value for money' krijgt en indien dit niet het geval is, kan ze haar maatregelen nemen. Anderzijds is er de opvatting dat prestatiemeting op geen enkele wijze recht doet aan de publieke professie: de activiteiten van organisaties als rechtbanken, politie, onderwijsinstellingen zijn niet te reduceren tot uitsluitend kwantificeerbare producten.
De auteur laat in 'Prestatiemeting in de publieke sector' zien dat beide opvattingen juist kunnen zijn. De centrale vraag hierbij is hoe prestatiemeting een levendige, inhoudsvolle en vertrouwensvolle activiteit kan zijn, waar zowel een bestuurder als een professional baat bij kan hebben.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Hans de Bruijn
Inhoudsopgave
1. Inleiding; de heilzame werking van prestatiemeting
2. De perverse effecten van prestatiemeting
3. De dynamiek van prestatiemeting: vijf wetmatigheden
Deel II
4. Ontwerpprincipes voor prestatiemeting
5. Vertrouwen en interactie
6. Inhoud en variëteit
7. Dynamiek: naar levendige prestatiemeting
Deel III
8. Conclusies en drie paradoxen
Literatuur
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan