Ha-Joon Chang doceert aan de School of Oriental and African Studies, University of London. Voor zijn werk ontving hij verscheidene prestigieuze prijzen. Bij Nieuw Amsterdam verschenen de internationale bestseller 23 dingen die ze je niet vertellen over het kapitalisme en Economie: De gebruiksaanwijzing.
Meer over Ha-Joon ChangEconomie om van te smullen
Met voedsel de wereldeconomie verklaard
Paperback Nederlands 2023 9789046829295Samenvatting
'Een van de meest uitdagende economen van deze tijd.' Owen Jones, schrijver, commentator en activist
Met ansjovis valt van alles te vertellen over industrialisatie, en met aardbeien over de gevolgen van automatisering voor de werkgelegenheid. Melk is in tegenspraak met het idee dat concurrentie de enige manier is om economische efficiëntie en groei te bewerkstelligen. En chocola biedt een verrassend inzicht in het functioneren van postindustriële kenniseconomieën.
Aan de hand van voedsel en ingrediënten legt de vooraanstaande econoom Ha-Joon Chang uit hoe onze economieën werken en wat op dit moment de belangrijkste economische en maatschappelijke vraagstukken zijn, zoals de groeiende kloof tussen arm en rijk, automatisering, klimaatverandering en immigratie.
Economie om van te smullen is een bijzondere mix van voedsel, geschiedenis en economie. Met dit toegankelijke en onderhoudende boek is het niet heel moeilijk om je wat meer met economie bezig te houden. Het is Changs vurige wens, en volgens hem zelfs onze democratische plicht, want voordat we het in de gaten hebben heeft de financiële en politieke elite ons leven ingrijpend veranderd.
De pers over 'Economie: De gebruiksaanwijzing'
Chang is het vriendelijke gezicht van een groeiende protestbeweging binnen de economie. - De Groene Amsterdammer
Een prikkelend, provocatief boek, dat aanzet tot reflectie. - De Standaard
Een fascinerend boek dat vlot leest. - Nederlands Dagblad
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
waarin de stinkende bol Korea verovert, de Britten bang maakt en je vertelt waarom je dit boek wilt lezen
Deel 1
VOOROORDELEN OVERWINNEN
1 – Eikels 31
waarin de eikels-etende varkens van Zuid-Spanje en eikels-minnende Koreanen uitleggen waarom cultuur minder belangrijk is dan je denkt voor het behalen van economisch resultaat
2 – Okra 42
waarin de ‘vrouwenvinger’ onthult hoe verblind en misleidend de taal van de vrijemarkteconomie is
3 – Kokosnoot 52
waarin de tropische vrucht onthult waarom het verkeerd is te denken dat ‘tropische’ mensen arm zijn omdat ze niet hard zouden werken
Deel 2
PRODUCTIEVER WORDEN
4 – Ansjovis 63
waarin het visje dat vroeger niet alleen veel smaak maar ook grote rijkdom aan diverse landen schonk, een ambassadeur voor de industrialisatie blijkt te zijn
5 – Garnaal 72
waarin een als schaaldier vermomd insect ons vertelt waarom ontwikkelingslanden protectionisme moeten gebruiken tegen superieure buitenlandse concurrentie
6 – Noedels 80
waarin het vervlochten verhaal van twee door noedels geobsedeerde naties ons laat nadenken over de manier waarop we naar ondernemerschap en zakelijk succes kijken
7 – Wortel 92
waarin het ooit belachelijke idee dat een wortel oranje kan zijn, ons helpt in te zien hoe en waarom we het patentstelsel moeten veranderen
Deel 3
WERELDWIJD BETER PRESTEREN
8 – Rundvlees 103
waarin het meest controversiële stuk vlees aantoont dat vrijhandel lang niet voor iedereen vrij is
9 – Banaan 116
waarin ’s werelds productiefste fruitsoort ons vertelt hoe multinationals ontwikkelingslanden voordelen te bieden hebben als ze op de juiste manier worden gebruikt
10 – Coca-Cola 129
waarin een frisdrank die wat weg heeft van een oude rockband, uitlegt waarom veel ontwikkelingslanden niet blij zijn met de heersende economische ideologie
Deel 4
SAMENLEVEN
11 – Rogge 143
waarin deze typische Noord-Europese graansoort enkele misverstanden over de verzorgingsstaat opheldert
12 – Kip 153
waarin de vogel die bij iedereen in de smaak valt maar door niemand serieus wordt genomen, ons de ware betekenis leert van economische gelijkheid en rechtvaardigheid
13 – Chilipeper 163
waarin een misleidende bes ons helpt in te zien dat zorgarbeid wordt genegeerd en ondergewaardeerd, terwijl die het fundament is van onze economie en samenleving
Deel 5
NADENKEN OVER DE TOEKOMST
14 – Limoen 177
waarin de Britse marine en de Braziliaanse nationale drank worden gemixt om ons te helpen nadenken over de uitdagingen van klimaatverandering
15 – Specerijen 188
waarin we leren hoe zwarte peper, kaneel en kruidnagel aan de wieg stonden van de moderne aandelenhandel, die het kapitalisme succesvol heeft gemaakt maar nu verstikkend werkt
16 – Aardbei 197
waarin een moeilijk te plukken fruitsoort ons laat nadenken over de opkomst van robots en de toekomst van arbeid
17 – Chocolade 207
waarin de melkchocoladereep de kracht van de Zwitserse economie onthult, die niets te maken heeft met bankgeheimen of luxe toerisme
Conclusie – Hoe we economie beter ‘verteren’ 217
Verantwoording 223
Noten 229
Register 247
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan