Meten in de praktijk
Stappenplan voor het gebruik van meetinstrumenten in de gezondheidszorg
Paperback Nederlands 2020 3e druk 9789036824583Samenvatting
Het doel van dit boek is om je aan de hand van een stappenplan te leren op een systematische en kritische manier het juiste meetinstrument te zoeken, te selecteren en de uitkomsten te interpreteren en integreren in het behandelproces. Het uitgangspunt is dat meten geen doel op zich is maar dat het meten processen ondersteunt. Als dat niet het geval is, is het gebruik van meetinstrumenten tijdsverspilling voor zorgprofessionals én patiënten en moet je het niet doen.
In de dagelijkse zorg hebben zorgprofessionals veel vragen. Wat wil een patiënt bereiken? Waar gaan we aan werken? Wat zijn de effecten van de zorg? Moet de behandeling worden bijgesteld? Door meten worden deze zaken verhelderd en geobjectiveerd. De zorgprofessional en patiënt hebben hier profijt van, zowel bij het bepalen van de diagnose, het voorspellen van het beloop van het herstel, het samen bepalen van het doel en het evalueren van een behandeling.
Meten in de praktijk - Stappenplan voor het gebruik van meetinstrumenten in de gezondheidszorg is onmisbaar voor zorgprofessionals, studenten en docenten aan gezondheidszorgopleidingen in het hoger onderwijs. Daarnaast is het een handige gids voor professionals en kwaliteitsmedewerkers die werkzaam zijn in de gezondheidszorg.
In deze derde druk zijn twee hoofdstukken toegevoegd waarbij het accent ligt op het interpreteren en gebruiken van de resultaten in het zorgproces. Verder wordt samengewerkt met de website www.meetinstrumentenzorg.nl waardoor de meetinstrumenten en de gebruikersinformatie vrij toegankelijk beschikbaar zijn.
Aansluitend op de patiëntgerichte benadering, ligt het accent in het boek op de zogenaamde 'patiënt reported outcomes' (PRO's). Meten in de praktijk is een prachtig hulpmiddel bij zinvol inzetten van meetinstrumenten waarbij de zorgprofessional en de patiënt gezamenlijk het doel en verloop van de behandeling bespreken en bepalen en deze na afloop evalueren. De focus in dit boek ligt meer op ‘Weten waarom en wat je wilt meten’ dan op het bekende ‘Meten is weten’.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan