Lees verder
Dr. Isolde Kolkhuis Tanke is zelfstandig adviseur en onderzoeker. Daarnaast is ze werkzaam voor de Open Universiteit, SUAS en Business School Nederland en hoofdredacteur van Opleiding & Ontwikkeling. In 2008 promoveerde ze aan Nyenrode Business Universiteit op het proefschrift Competent blijven werken in latere loopbaanfasen.
Meer over Isolde Kolkhuis TankeIn de leerstand
Hoe voortdurend blijven leren op het werk vanzelfsprekend wordt
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 1e druk 9789024449675Samenvatting
Alweer een cursus volgen, moet dat nou?
Laat mij toch gewoon mijn werk doen, daar heb ik het al druk genoeg mee.
Ook al is 'leren' iets wat we van nature doen; dit soort reacties herken je vast ook wel. Zeker gezien de huidige personeelstekorten en de torenhoge werkdruk kun je mensen geeneens ongelijk geven… Zo roepen de woorden ‘leren’ en ‘veranderen’ vaak eerder weerstand bij hen op dan dat ze zich erdoor aangesproken voelen.
Het zou toch mooi zijn als iedereen in het dagelijks werk – gewoon door zijn werk te doen – voortdurend als vanzelf uitgenodigd wordt om ‘in de leerstand’ te blijven. Zodat leergedrag het wint van ingesleten routinegedrag. Helaas worden mensen in de meeste werkomgevingen ervan weerhouden om regelmatig iets nieuws te doen en daarvan te leren. Sterker nog: velen leren dat zelfs af.
Leidinggevenden, HR-managers en L&D-professionals spelen een belangrijke rol bij het tot stand brengen van een uitnodigende leer-werkomgeving. Hoe? Daar reikt dit boek praktische denk- en doe-richtingen voor aan; gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en met oog voor de variëteit aan werkomgevingen, zoals van professionals, praktisch geschoolde medewerkers, jongere medewerkers en leidinggevenden. Want blijven leren is niet alleen een kwestie van erover praten, maar vooral van het gewoon gaan doen!
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Isolde Kolkhuis Tanke
Inhoudsopgave
DEEL I DE LEERSTAND
Hoofdstuk 1 In de leerstand blijven
Leren in en van je werk
Waarom is blijven leren op het werk noodzakelijk?
Wat is leren?
Wat bedoel ik met ‘leerstand’?
Hoe kan de werkomgeving bijdragen (of juist niet)?
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk
Hoofdstuk 2 Versmallen of blijven leren?
Leren van eerdere ervaringen
Waarom die hang naar bekende paden en routines?
Individuele verschillen
Het model ‘Versmallen of blijven leren’
De invloed van de dagelijkse werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk
Hoofdstuk 3 Condities in de werkcontext die ‘de leerstand’ beïnvloeden
Kijk eerst naar de werkcontext
Condities in de werkcontext op drie niveaus
De taak zelf
De werkorganisatie
Gebruikelijke patronen van interactie
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk
DEEL II DOELGROEPEN EN CONTEXTEN
Hoofdstuk 4 Ervaren professionals
Hoe werken (ervaren) professionals?
(Ervaren) professionals en leren
Patronen in de werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk
Hoofdstuk 5 Praktisch geschoolde medewerkers
Wat weten we zoal van praktisch geschoolden en hun werk?
Praktisch geschoolden en leren
Patronen in de werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk
Hoofdstuk 6 Jongere medewerkers
Jongere medewerkers en hun werk
Jongere medewerkers en leren
Patronen in de werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk
Hoofdstuk 7 Leidinggevenden
Het werk van leidinggevenden
Leidinggevenden en leren
Patronen in de werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk
DEEL III METHODIEK
Hoofdstuk 8 Samen werken aan een werkomgeving die uitnodigt tot leren
Fundament van de methodiek actieleerteams
Zes pijlers van de methodiek actieleerteams
Concrete stappen in het werken met actieleerteams
Wat levert het op?
Reflectievragen
Tips voor het begeleiden van een actieleerteam
Hoofdstuk 9 Hulpmiddelen bij de methodiek 'actieleerteams
Hulpmiddelen bij stap 1
Hulpmiddelen bij stap 2
Hulpmiddelen bij stap 3
Hulpmiddelen bij stap 4
Hulpmiddelen bij stap 5
Hulpmiddelen bij stap 6
Hoofdstuk 10 Nog even stretchen
Dankwoord
Literatuur
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan