Vaardig communiceren in de gezondheidszorg
Paperback Nederlands 2022 3e druk 9789024446674Samenvatting
Goed kunnen communiceren is een onmisbare vaardigheid voor iedere hulpverlener in de gezondheidszorg. Dit boek is daarmee even onmisbaar. Het laat aan de hand van evidence-based onderzoek zien hoe belangrijk communicatievaardigheden zijn en wat ze zowel de hulpverlener als de patiënt kunnen opleveren.
Vaardig communiceren in de gezondheidszorg is een multidisciplinair inzetbaar boek dat laat zien hoe de hulpverlener met goede communicatievaardigheden betere resultaten kan boeken. Het is het enige boek in zijn soort dat is gebaseerd op (internationaal) evidence-based onderzoek. Dit van oorsprong Engelstalige boek is volledig bewerkt voor de Nederlandse situatie en kan daardoor moeiteloos worden toegepast in de Nederlandse gezondheidszorg.
Kenmerken
Kern van het boek is de observatielijst die precies de stappen in de gespreksvoering volgt. De structuur van het gesprek en de benodigde vaardigheden komen hierin systematisch aan de orde.
Het boek biedt een degelijk stelsel van basale communicatievaardigheden dat als uitgangspunt dient voor het omgaan met allerlei uiteenlopende communicatieproblemen.
De Nederlandse bewerking is tot stand gekomen met goedkeuring van de oorspronkelijke auteurs.
Nieuw
- Aandacht voor e-Health en online communicatie
- Informatie over perceptuele vaardigheden
- Bijbehorende website met oefeningen, video’s en het online boek
Doelgroep
- Mensen met verschillende beroepen in de gezondheidszorg
- Studenten die een opleiding volgen in de gezondheidszorg
- Specialisten (al dan niet in opleiding) in een na- of bijscholingstraject
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Een overzicht van de leerstof 15
1.1 Inleiding 15
1.2 Indeling van de hoofdstukken 18
1.3 Algemene typen communicatievaardigheden 19
1.4 Een algemeen leerprogramma communicatievaardigheden voor hulpverleners 22
1.5 Noodzaak tot structureren 36
1.6 Keuze van communicatievaardigheden 38
1.7 Vaardigheden en attitude 41
1.8 Vaardigheden voor specifieke situaties 42
1.9 Samenvatting 42
2 Begin van het consult 45
2.1 Inleiding 45
2.2 Communicatieproblemen 46
2.3 Doelstellingen 46
2.4 Vaardigheden 48
2.5 Wat moeten we doceren en leren over het begin van het gesprek – onderbouwing van de vaardigheden 49
2.6 Samenvatting 68
3 Informatie inwinnen 71
3.1 Inleiding 71
3.2 Communicatieproblemen 72
3.3 Doelstellingen 73
3.4 Wat voor informatie wordt tijdens een consult verzameld? 75
3.5 Vaardigheden bij het inwinnen van informatie 86
3.6 Complete versus gerichte anamnese 119
3.7 Effect van klinisch redeneren op het informatieverzamelingproces 122
3.8 Samenvatting 125
4 Structuur in het gesprek aanbrengen 127
4.1 Inleiding 127
4.2 Doelstellingen 128
4.3 Vaardigheden 129
4.4 Wat moeten we leren en doceren over het aanbrengen van structuur – onderbouwing van de vaardigheden 130
4.5 Samenvatting 137
5 De relatie opbouwen 139
5.1 Inleiding 139
5.2 Communicatieproblemen 143
5.3 Doelstellingen 144
5.4 Vaardigheden 146
5.5 Wat moeten we doceren en leren over het opbouwen van de relatie – onderbouwing van de vaardigheden 147
5.6 Samenvatting 171
6 Uitleg, advies en planning 175
6.1 Inleiding 175
6.2 Communicatieproblemen 175
6.3 Doelstellingen 181
6.4 Inhoud van uitleg en planning 183
6.5 Procesvaardigheden in het kader van uitleg, advies en planning 183
6.6 Samenvatting 245
7 Het consult beëindigen 249
7.1 Inleiding 249
7.2 Doelstellingen 249
7.3 Vaardigheden voor de slotfase van het consult 251
7.4 Wat moeten we doceren en leren over de slotfase van het consult – onderbouwing van de vaardigheden 251
7.5 Samenvatting 256
8 Basale communicatievaardigheden in specifieke situaties 259
8.1 Inleiding 259
8.2 Specifieke situaties: patient en klacht 260
8.3 Specifieke situaties: setting van de communicatie 303
9 Leren van basale communicatievaardigheden 313
9.1 Leren van communicatie op drie niveaus 313
9.2 Activiteiten voor ervaringsgericht leren van communicatie 315
9.3 ALOBA-methode voor reflectie en feedback op communicatie 316
Bijlage 1 De MAAS 2.0: handleiding en scoringslijst 319
Bijlage 2 Format verslag voor reflectie en feedback op een consultobservatie 333
Literatuur 337
Register 377
Over de auteurs 381
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan