Joep Brinkman studeerde andragologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij specialiseerde zich daarbij in onderzoek, organisatieadvies en vaardigheidstraining.
Meer over Joep BrinkmanDe Vragenlijst
Een goed meetinstrument voor toepasbaar onderzoek
Paperback Nederlands 2014 3e druk 9789001834142Samenvatting
'De vragenlijst' is een onmisbaar hulpmiddel voor zowel studenten als afgestudeerden die betrouwbare en valide onderzoeksresultaten willen verkrijgen. Deze praktische, full colour uitgave biedt een complete handleiding met een groot aantal adviezen, waarschuwingen en aandachtspunten.
Vragenlijsten zijn een belangrijk instrument om informatie over groepen mensen te verzamelen. 'De vragenlijst' behandelt meer en minder bekende vraagsoorten, de formulering van vragen, het opstellen van antwoordcategorieën en de manier van afnemen van de lijst. De nadruk ligt vooral op een solide verwerving van de gewenste gegevens. Duidelijk wordt dat het opzetten van een goede vragenlijst niet even eenvoudig is en veel kennis en kunde vereist. De vragenlijst biedt houvast voor elke onderzoeker.
Deze herziene editie van 'De vragenlijst' is volledig geactualiseerd, uitgebreid en aangepast aan nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Zo is er veel aandacht voor het online afnemen van vragenlijsten.
'De vragenlijst - Een goed meetinstrument voor toepasbaar onderzoek' wordt veel gebruikt bij opleidingen op het gebied van economie, zorg en welzijn en psychologie, maar bewijst ook goede diensten bij andere hbo- en wo-opleidingen waarin de mens centraal staat.
Website:
- begrippenlijst en -trainer
- voor de docent PowerPointpresentaties met tabellen en figuren
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 1: Vragenlijsten: de achtergrond
1. Vragenlijsten: waarvoor en waarom
2. De vragenlijst als meetinstrument
3. Het zielenleven van de respondent
Deel 2: Vragen stellen - de vragenlijst maken
4. Vragen in vele soorten vragen
5. Vragen stellen
6. Antwoordcategorieën opstellen
7. Complexe variabelen meten
8. Opbouw en vormgeving van een vragenlijst
Deel 3: Respondenten benaderen, bejegenen en vasthouden
9. Hoe de vragenlijst af te nemen?
10. Interviewen
11. Respons bevorderen
Geraadpleegde bronnen
Illustratieverantwoording
Bijlage Interpretatie van r; de standaardmeetfout
Register
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan