Recensie

De Grote Marketing Reset - Waarom AI onmisbaar wordt

Algoritmes, AI en nieuwe platforms veranderen de spelregels van marketing radicaal. In De Grote Marketing Reset laat Sebastiaan Elsholz zien hoe oude strategieën terrein verliezen en waarom AI een onmisbaar nieuw instrument wordt. In zijn recensie deelt Eric van Arendonk zijn oordeel.

Eric van Arendonk | 8 september 2025 | 2-3 minuten leestijd

De manier waarop klanten producten of diensten vinden, verandert compleet. Volgens Sebastiaan Elsholz, auteur van De Grote Marketing Reset, is dit geen evolutie, maar een reset. De subtitel AI geeft je superkrachten – maar klanten glippen weg: zo win je ze terug vind ik enigszins aanmatigend, maar hij maakt me ook nieuwsgierig naar wat de auteur nu werkelijk bedoelt.

Opkomst van AI

Kort samengevat gaat het boek over de opkomst van AI binnen het marketingveld. De ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie gaan razendsnel en leveren duidelijke resultaten op. Enerzijds vervangen ze een aantal bestaande marketinginstrumenten en anderzijds bieden ze nieuwe mogelijkheden. Zo stelt de auteur dat Google – en het werkwoord ‘googelen’ – snel aan kracht zal verliezen, simpelweg omdat AI je direct oplossingen aandraagt in plaats van alleen opties tijdens je zoekproces. Met AI kun je een complete opdracht formuleren in plaats van slechts een zoekwoord.

De nieuwe richting van klantbereik

De Grote Marketing Reset laat zien waarom oude strategieën hun kracht verliezen en hoe je jezelf kunt positioneren om te winnen in deze nieuwe realiteit. Als voorbeeld noemt de auteur de opdracht: ‘Geef de drie meest toonaangevende marketingbureaus op het gebied van branding’. AI reikt je in no time drie bureaus aan. Als je als marketingbureau daar niet tussen staat, begin je met 1-0 achterstand. Het bereiken van klanten krijgt dus een nieuwe dimensie. Dit is slechts één van de vele mogelijkheden die AI biedt. Dit alles wordt helder uitgelegd, compleet met handvatten en aanbevolen platforms. Toegankelijk en direct toepasbaar.

AI niet ontkennen, maar omarmen

Als ik het nuchter bekijk, is dat de reset waar de auteur op doelt. Ik ben blij dat hij benadrukt dat branding essentieel is. Dat was al zo, en dat is nog steeds zo. Daarmee geeft hij indirect aan dat de opkomst van AI vooral een nieuw stuk gereedschap is voor de marketeer. Dit verschijnsel hebben we eerder gezien, bijvoorbeeld bij de komst van internet. We weten inmiddels dat we dergelijke ontwikkelingen niet moeten ontkennen of bagatelliseren, maar juist moeten omarmen. Dit boek helpt je daar zeker bij. Wacht niet te lang, want je loopt zo achter op de ontwikkelingen.

Ethiek versus trucjes

Persoonlijk ben ik blij met de aandacht die de auteur besteedt aan ethiek – in mijn ogen een steeds belangrijker thema voor marketeers. Ook dit nieuwste stuk gereedschap zal namelijk door sommigen worden misbruikt, wat het vertrouwen in het vak niet ten goede komt. We horen tenslotte nog te vaak de term ‘marketingtrucje’.

Voor ondernemers en marketeers

De Grote Marketing Reset zal iedere ondernemer of marketeer die zich nu regelmatig achter de oren krabt over AI en zich afvraagt ‘wat kan ik ermee?’ helpen om de waarde van AI beter te beoordelen. Ook zal het de ontdekkingstocht in deze ontwikkeling verhelderen. Het boek nodigt je uit om ermee aan de slag te gaan. Reken er wel op dat je, eenmaal begonnen, niet meer terug wilt. Wellicht zul je af en toe hardop zeggen: ‘Dat had ik eerder moeten weten.’

Veel succes!

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

    Personen

      Trefwoorden