Fred en Anna Kendall doen in Communicatie Intelligentie de belofte dat wanneer je de 7 life languages (communicatiestijlen) beheerst, je met iedereen kan communiceren. De stijlen zijn universeel en cultuuroverstijgend. Hun boek is met name interessant voor coaches en managers die ontwikkeling van hun collega’s en organisatie willen stimuleren. Het is een praktisch en dun boekje dat de moeite waard is, maar deskundigen op dit terrein weinig nieuwe inzichten brengt.
Stijlen
Communicatie Intelligentie start met een definitie van intelligentie. De auteurs onderscheiden daarin drie categorieën: handelen, voelen en denken. Omschreven als kinetische, emotieve en cognitieve intelligentie.
De mensen met actiegerichte stijlen komen in beweging vanuit kinetische intelligentie en worden in het boek de movers en doers genoemd. De mensen met sterke emotieve intelligentie reageren primair gevoelsmatig, vanuit hun onderbewustzijn en worden influencers en responders genoemd. Mensen met cognitieve intelligentie als dominante stijl, reageren vanuit denken. Analyse, overwegen en evalueren voeren de boventoon. Daarbinnen zijn verschillende nuances en het model onderscheidt shapers, producers en contemplators.
KLLP model
De meerwaarde van de beschreven ‘7 languages methode’ zit erin dat je zicht krijgt op de stijl van een ander en daar passend gedrag bij laat zien. Dit is vergelijkbaar met andere modellen rond communicatiestijlen en karakterprofielen. Om de juiste language van een individu in kaart te brengen maken de auteurs gebruik van het internationale model KLLP. Dit model meet de communicatiestijl, geeft aan op welke unieke wijze men communiceert en wat de eigen voorkeurstijlen zijn.
Het model brengt de score op elke stijl in kaart. Het meet de score op intensiteit: de mate van kracht en energie waarmee iemand communiceert. Verder de score op ruimte: de afstand tussen de verschillende talen, wat een indicatie is voor hoe makkelijk een persoon kan switchen tussen de verschillende talen. Het model geeft aanvullend inzicht in: de mate van zelfacceptatie, interactieve stijl, mate van zelfcontrole, frustratietolerantie en gevoeligheid voor beïnvloeding.
Wanneer men zicht heeft op de voorkeursstijl en hoe intensief men die gebruikt, krijg je beter zicht op waarom men communiceert. Het herkennen van andermans taal en daar naartoe switchen is aan te leren. Dit zorgt dat je een effectievere manager of waardevollere coach kunt zijn.
Stramien
In het tweede deel van het boek bespreken de auteurs de stijlen afzonderlijk. Dat doen ze met een vast stramien. Per stijl zijn er: een beeldmerk, een kleur, positieve eigenschappen, sleutels tot succesvolle communicatie (filter dat interpretatie kleurt, invulling van basisbehoefte, inzicht in je passie en de sterkste karaktereigenschap), te ontwikkelen kwaliteiten, aan te leren gewoonte, stress signalen vanuit de specifieke stijl, leiderschapsstijlen, beroepen, tips en voorbeelden. Het levert een erg compleet profiel op waar je als professional mee aan de slag kan gaan.
Brede toepassing
Het laatste deel van het boek geeft voorbeelden van toepassingen van het model. Denk aan zakelijke communicatie, karakter en communicatie ontwikkeling en praktische do's en don'ts.
Al met al is het een leuk en praktisch model, maar weinig vernieuwend. De kracht zal hem zitten in de praktische interventies die coaches, managers en managementteam in kunnen zetten. Origineel is wat mij betreft de brede toepassing van de stijlen. Het gaat breder dan alleen communicatie en ook over vanuit welk karakter deze communicatie voortkomt. Ik kan me voorstellen dat iemand in een coachende rol het waardevol vindt om in de praktijk mee aan de slag te gaan. In die zin is het boek(je) ook een promotietool voor het model en het achterliggende instituut dat het ontwikkeld heeft. Mocht je als coach nog geen gebruik maken van een communicatiestijlmodel, of op zoek zijn naar een meer omvattend model dan andere modellen, dan is het de moeite waard om Communicatie Intelligentie aandachtig te lezen.
Over Thomas Cech
Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com