Het is vanuit dat perspectief dan ook goed te ervaren, dat de auteurs ook vanuit die ‘wijsheid’ hun reflectie over het onderwerp lijken te hebben geschreven. Onderkennen dat je ‘regie’ kunt positioneren vanuit bouwstenen die je altijd wel zult kunnen herkennen bij en om die rol vorm te geven. Maar ook vanuit het praktische besef, dat de invulling daarvan voor elke organisatie anders zal uitpakken. Met ruimte om waar dat goed voelt de aanpak waar nodig pragmatisch zelf bij te kunnen stellen. Vanuit het besef, dat invulling ervan iets is, waar organisaties in moeten groeien en er dus ook ruimte moet zijn voor het maken van fouten en verbeteren op basis daarvan. Dus vanuit het besef dat dat de menselijke kant een belangrijke factor is. Concreet; het lerend vermogen van mensen leren aanwenden om stap voor stap tot een voor de betreffende situatie verstandige aanpak van de regievoering te komen. In die zin vond ik het een boek dat naast door medewerkers van een regiebureau (of regie-organisatie) juist ook gelezen zou moeten worden door de partijen waar een regiebureau zich tussen bevindt, namelijk de opdrachtgever en leverancier(s). Daarbij spelen zaken als ‘verwachtingenmanagement’ en ‘goed opdrachtgeverschap’. Het snappen wat de uitdaging is van een regiebureau, maakt communicatie een belangrijke factor. Onderkennen dat elkaar begrijpen al de helft is van succes. Dat principe begrijpen maakt het mogelijk die twee heel belangrijke componenten in een zakelijke relatie over en weer beter in te vullen. Dit maakt dat het concretiseren ervan niet hoeft te leiden tot een verkeerde manier van verzakelijking. Met het juiste gevoel inzake de ingrediënten ontstaat uiteindelijk een werking, waarbij proactieve sturing voorop staat. Dat is het punt, waarbij partijen elkaar gaan waarderen. Het als partijen van elkaar begrijpen hoe de taken en verantwoordelijkheden zich tot elkaar verhouden, zal dus bijdragen om de trajecten waarbij een regiepartij wordt ingezet, meer effectief te laten zijn. Concreet; dat opdrachtgevers ervaren dat hun belangen goed worden behartigd door het regiebureau en dat leveranciers ervaren dat het zo gek nog niet is om een regiebureau als aanspreekpunt te hebben die de juiste vertaalslag kan maken naar de feitelijk opdrachtgever. Hier open voor staan betekent ruimte voor een Win-Win situatie creëren. Het boek behandelt de bouwstenen of ingrediënten op een plezierige en voor alle drie de partijen goed leesbare manier en brengt vervolgens de verbanden hiertussen aan. Het lezen van het boek brengt je een bekend besef, namelijk dat iets opzetten altijd betekent dat je met een traject van vallen en opstaan te maken gaat krijgen. Maar het brengt dit niet als een vorm van falen, maar als het normale leertraject dat nu eenmaal moet worden doorlopen. De menselijke factor vertaald in lef, lerend vermogen en doortastendheid zal altijd gewoon de cruciale factor voor succes blijven. Het boek is een mooi pleidooi voor organisaties om zich dat tijdig te beseffen.
Recensie
Het regiebureau - Kernprincipes voor sturen op resultaat
Het lezen van ‘Het Regiebureau’ van Léon-Paul de Rouw en Chris Verhoef, voelt aan als het doorlopen van een intervisietraject. En dat voelt wegen naar Rome en regievoeren is tenslotte iets, waarbij juist eigenlijk best goed. Feedback zonder oordeel of veroordelen. Er zijn tenslotte meer vanuit voortschrijdend inzicht ingespeeld moet kunnen worden (het ‘sturen’) op zich voordoende ontwikkelingen. Het regiebureau als linkin pin tussen vraag en aanbod.
Ted Mos
|
7 april 2015