Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het regiebureau - Kernprincipes voor sturen op resultaat

Het boek met de titel ‘Het regiebureau, kernprincipes voor sturen op resultaat’ trok mijn aandacht. De laatste tijd heb ik als auditor veel te doen met onderzoeken waarbij regievoeren van belang is. Daarbij gaat het veelal om programma’s die een regievoerende rol hebben bij het sturen van verandertrajecten.

Hemke Havinga | 3 april 2015

Het boek ‘Regievoeren zonder macht’ van Hans Licht geeft mooi inzicht in hetgeen daarbij komt kijken. In eerste instantie dacht ik dat het boek ‘Het regiebureau’ zich op hetzelfde generieke terrein zou richten. Dat bleek slechts deels het geval te zijn, het boek richt zich specifiek op regievoeren bij uitbesteding. Een andere tak van sport, maar ook wel een waar ik af en toe mee te maken heb. Het boek geeft goed inzicht in wat er allemaal komt kijken bij het inrichten van een (virtueel) regiebureau in het kader van sturing op uitbestede diensten. Stakeholders van het regiebureau staan omschreven en de interactie tussen stakeholders en het regiebureau is weergegeven. Qua activiteiten die bij het regiebureau thuishoren krijg je in hoofdstuk 4 soms het gevoel dat het regiebureau over alles gaat: van juridische controle tot portfoliomanagement en van vernieuwing van de organisatie tot monitoring van de kwaliteit van de dienstverlening. Het moet voor de schrijvers lastig zijn geweest om te bepalen waar ze in dit boek echt op ingaan en wat ze alleen even aanstippen. De balans hierin is voor elke lezer ook weer anders: soms zou je een onderwerp meer uitgewerkt willen zien en soms vind je het te ver uitgewerkt. Dat hangt af van je eigen kennis, ervaring en de context van waarvoor je het boek zou willen gebruiken. Veel voorbeelden zijn ICT-gericht en er is regelmatig sprake van ICT-vakjargon, dat kan mensen die minder kennis hebben van ICT afschrikken. Voor auditors is het boek bruikbaar vanwege het brede inzicht dat het boek geeft. Rondom het omgaan met uitbestede diensten geeft het aan wat daar allemaal bij komt kijken en wat in de praktijk volgens de schrijvers wel en niet werkt. Onduidelijk blijft de relatie tussen het regiebureau en de CIO-office. Die relatie had voor mij verder uitgewerkt mogen zijn. Het boek komt op mij als auditor van verandertrajecten over als geschreven vanuit de blauwdrukfilosofie. Hoofdstuk 5 heeft als titel ‘Mensen maken het regiebureau’ en hoofdstuk 9 heeft als titel ‘Route naar een hoogwaardig regiebureau’. In veel boeken die zich op ICT richten is de menskant en de veranderkant onderbelicht. Die boeken zijn geschreven vanuit de blauwdrukgedachte dat als je maar (op papier) de juiste structuren, processen, procedures en kengetallen inricht, het in de praktijk ook gaat werken. Het gedrag van mensen en de veranderaanpak zijn echter ook belangrijke factoren voor het welslagen van plannen. De schrijvers besteden in dit boek in elk geval bewust aandacht aan mens en verandering. Het hoofdstuk over verandering is niet het beste hoofdstuk van het boek. Qua veranderstijl zeggen de schrijvers: kies de stijl die bij je past en daarna wordt een meer blauwe stijl uitgewerkt. Ik zou zeggen: kies de veranderaar die op basis van de context van de organisatie en haar mensen en het veranderdoel het beste de verandering kan begeleiden.

Over Hemke Havinga
Hemke Havinga is auditmanager bij de Auditdienst Rijk. Ze schrijft haar recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden