Aan het begin denk je, 'Een managementboek in romanvorm wat moet dat opleveren?' Het boek is boeiend geschreven en loopt langs de lijnen van drie vrienden die toevalligerwijs in aanraking komen met een artiest. Van hem hoor je in de media niet veel meer, maar zijn concerten zijn uitverkocht 'Hoe doet hij dat toch?' Op en boeiende wijze laat de auteur de vrienden kennis maken met het managementconcept waar de artiest gebruik van maakt. De vrienden worden geholpen de zeven stappen die leiden naar een groei door te lopen en in hun omgeving toe te passen. Deze zeven stappen zijn: 1. Focus je op je fans; 2. Wat is jouw probleem-magie-oplossing?; 3. Zorg voor direct contact met je fans; 4. Laat je fans gratis met jou kennismaken en onderhoud het contact; 5. Zorg voor een gratis weggever ter kennismaking; 6. Richt je verkoop op je fans en 7. Biedt echte waarden aan je klant en maak goede/echte winst. Het gaat te ver om alle afzonderlijke stappen hier door te nemen. In wezen komt het er op neer dat je echte fans je beste klanten zijn. Zij zeuren het minst en zijn je ambassadeurs. Je kunt je dus beter richten op je echte fans, die je ook goed willen betalen voor een product of dienst, dan op andere klanten die meer negatieve energie oproepen. Naar mijn mening is het wel een uitdaging om je fans ook echte fans te laten zijn, waarbij zij er ook voor kunnen zorgen dat er nieuwe fans ontstaan. Het boek is niet omvangrijk, dus makkelijk en snel te lezen en heeft stof in zich om over na te denken. Bijvoorbeeld je geeft niet je kennis weg maar biedt een gratis weggever aan waardoor een klant/fan gemotiveerd wordt om bij je langs te komen en te zien wat je allemaal in huis hebt. Een website waar al jouw magie op staat, kan dus overkill zijn voor een potentiële klant. Laat hem maar komen dan kan je het meer en andere uitleggen. Ik zou bijna geneigd zijn om het boek op dezelfde hoogte te zetten als de boeken, Het doel en Het is geen toeval van Eliyahu M. Goldratt. Het via een roman vorm aanbieden van waardevolle managementkennis is hetzelfde, alleen de omvang van het boek wijkt af maar maakt de boodschap niet minder krachtig. Tot slot stopt het niet bij het boek op zich. Vergeet niet ook de allerlaatste bladzijde te lezen omdat daar een uniek aanbod voor u klaar ligt. Klasse als je op een dergelijke wijze daar de 'Hulp bij de groei van de lezer' neer kunt en wilt leggen. Samenvattend een boeiend geschreven boek met interessante doorkijkjes. Het lezen meer dan waard.
Over Dick Bos
Dick Bos (1958) studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is nu werkzaam bij Rijkswaterstaat.