Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

101 ideeën om nieuwe klanten te werven

'101 ideeën om nieuwe klanten te werven' van Jan-Willem Seip (trainer) en Jos Raeskin (marketing- en communicatieadviseur) voorziet in 101 ideeën om nieuwe klanten te werven. De auteurs benadrukken dat de tips voor iedereen toepasbaar zijn. Dat ben ik niet met hen eens. Een dienstverlener verkoopt geen product en het maakt voor de klantbenadering wel degelijk uit of u zzp-er bent of een middelgroot tot groot bedrijf runt. Toch is het een boek dat ik regelmatig uit de kast zal trekken.

Tanja Beugelsdijk | 8 november 2011

Jan-Willem Seip en Jos Raeskin zijn duidelijk creatieve denkers en hanteren hun pen vlot. De positieve toon in '101 ideeën om nieuwe klanten te werven' stimuleert de lezer zelf actief aan de slag te gaan met de tips die hem of haar liggen. De rigide en wat belerend aandoende structurering van de tips in de driedeling: Waar gaat dit over? Wat u zeker moet weten en handige tips uit de praktijk, blijkt bij het lezen van het boek niet storend. Het gros van de aangereikte tips blinkt uit in concreetheid. Hoewel het soms iets te ver wordt doorgevoerd met bijvoorbeeld 'zoete reclame gaat er altijd in', waarbij de suggestie wordt gedaan om snoep, taart en chocolade in te zetten om campagnes wat extra persoonlijke aandacht te geven. De tip 'meer omzet door de prijs slim te vermelden' waarbij een restaurantkaart als kapstok wordt genomen, vind ik zelfs ongeloofwaardig. Gebaseerd op onderzoek in Amerikaanse restaurants is volgens de auteurs vastgesteld dat het weglaten van het dollarteken gemiddeld gezien 8 procent meer omzet oplevert, de prijs direct achter het product plaatsen 10 procent, het duurste product boven- of onderaan plaatsen 25 procent en het levendig omschrijven van de producten zelfs 27 procent omzetstijging... Als tegenwicht voor mijn kritiek presenteer ik u een vijftal persoonlijke TopTips uit het boek . Als eerste: 'contact houden met uw netwerk'. Wat daar uit de doeken gedaan wordt, doe ik zelf intuïtief al jaren. Ik vermoed dat de concrete adviezen velen een welkom steuntje in de rug bieden. Een tweede is de openingstip 'het klassieke netwerken', waarbij het geef-principe van netwerken overtuigend wordt gebracht én handen en voeten krijgt. Ook 'ruilen zonder huilen' over bartering en tot slot 'hanteer woorden die verkopen', waarbij er vooral op wordt gewezen wat níet te zeggen en schrijven, zijn als tip perfect beschreven en direct toepasbaar. Tot slot behoort de tip 'vertel uw verhaal meerdere keren' tot mijn favorieten. Hier wordt de term 'dripmarketing' helder uit de doeken gedaan. Dit zal ongetwijfeld ook úw creatieve denkknopje activeren! Kortom, '101 ideeën om nieuwe klanten te werven' is een graasboek om geregeld uit de kast te trekken. Het is bij uitstek geschikt voor het najaar en de wintermaanden. Want die periode staat algemeen bekend als prima zaaitijd voor nieuwe contacten. Kost het u toch nog moeite om vanaf papier in de acquisitiestemming te komen? Lanceer dan één van de tips uit het boek eens als gespreksonderwerp bij een netwerkbijeenkomst. Of gebruik het in een persoonlijk één-op-één gesprek!

Over Tanja Beugelsdijk

Tanja Beugelsdijk is zelfstandig communicatie-expert. Haar jarenlange ervaring in verkoop, marketing, communicatie én branding maakt dat ze binnen deze disciplines de juiste afstemming vindt en daarmee gericht een bijdrage kan leveren aan de verbinding met klanten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden