Het geheim? De zoektocht naar diensten en producten begint online en beslaat tegenwoordig in veel gevallen zo’n 80 procent van de klantreis. Wanneer de klant contact met jou zoekt, heeft die meestal al besloten om jouw klant te worden. De content die jij online deelt is jouw verkoper die nooit slaapt. Als je dat goed aanpakt én de content integreert in je verkoopproces, kan je verkoop zomaar explosief stijgen.
Nederlandse successen
Mijn boek is een vertaling en verrijking van het Amerikaanse boek They Ask, You Answer van Marcus Sheridan. Laat je inspireren door de inhoud en de drie prille Nederlandse cases die ik heb toegevoegd. Je zult zien dat de methodiek universeel is, omdat hij gaat over vertrouwen. Vertrouwen overstijgt alle culturen, industrieën en branches. Het ligt aan de basis van elke transactie.
Eerlijk duurt het langst
Toen ik twee jaar geleden de oorspronkelijke uitgave las werd ik meteen gegrepen door de eenvoud en logica van het raamwerk. Het komt hierop neer: wees open, eerlijk en transparant tegen je (potentiële) klanten en beantwoord al hun vragen – ook de ongemakkelijke – zodat zij een weloverwogen keus kunnen maken. Zelfs al valt die keus niet altijd op jou. Zo bouw je dat vertrouwen op en word je de autoriteit in jouw vakgebied.
Een praktisch pad
In mijn dertienplus jaar ondernemerschap heb ik tientallen B2B-organisaties op strategisch vlak geholpen met hun onderscheidend vermogen, identiteit en merk. Daarna bleef het te vaak hangen op de uitvoering. Ik miste een duidelijk en praktisch pad dat ik mijn klanten kon aanbieden. Met de methode They Ask, You Answer wist ik: deze past perfect bij mij en mijn ambitieuze klanten.
Eerste gecertificeerde coach
Vorig jaar kreeg ik de kans om een van de eerste gecertificeerde coaches ter wereld te worden van They Ask, You Answer. Die kans greep ik met beide handen. In een intensieve opleiding van 1,5 jaar hebben Marcus en zijn team mij, en een kleine groep internationale coaches, wekelijks begeleid en klaargestoomd. Een grote investering qua tijd en geld, die ook grote gevolgen zou hebben voor de koers van mijn eigen marketingbureau. Gebaseerd op het aloude principe ‘leer ze vissen in plaats van vis voor hen te vangen’, switchte ik bewust van een ik-doe-het-voor-je- naar een ik-coach-je-het-zelf-te-doen-model. Dat deed ik, omdat ik ervan overtuigd ben dat het uitbesteden van jouw onlineklantreis aan een marketingbureau, zoals het mijne destijds, niet leidt tot duurzaam succes voor mijn klanten. Mijn businessmodel ging op de schop.
Door je marketing in eigen hand te nemen, de klantreis van jouw koper intern te omarmen en sales en marketing écht op elkaar te laten aansluiten, stijg je tot ongekende hoogtes. Je creëert een duurzame groeiafdeling, bestaande uit sales en marketing, die successen boekt. Ik garandeer je dat je met dit boek voldoende handvatten krijgt om de autoriteit te worden in jouw branche. Maar je moet wel durven.
Over Danielle Navas-Brandt
Met een MBA in Marketing Leadership en Brand Strategy van Boston University is Danielle Navas-Brandt al meer dan 25 jaar actief in het sales-en-marketingvak. In 2020 richtte Danielle FLYNQ B.V. op waar het coachen van onlinesales- en -marketingteams met de methodiek van They Ask, You Answer de boventoon voert.