Boekenlijst
Over het schrijven van teksten
Dit keer hebben we 9 boeken voor je geselecteerd die je gaan helpen om effectievere teksten te schrijven en er nog plezier in te hebben ook. Veel succes!
Bijna iedereen schrijft wel eens een tekst voor zijn of haar werk. De een heeft er zijn vak van gemaakt en schrijft vloeiende speeches of pakkende persberichten. De ander wil zijn collega overtuigen en schrijft een businessplan. Maar denk ook eens aan de hoeveelheid e-mails die we elke dag uitwisselen. Kunnen die ook beter?
De speechschrijver
Aan de speechschrijver is het de opdracht om sprekers niet alleen te helpen met een goed verhaal, maar vooral ook met een echt verhaal. waarbij direct ook de waarschuwing geldt dat we niet moeten proberen te spreken als bijvoorbeeld oud-president Barack Obama. Sterker nog: Nederlandse politici die dit wel zouden proberen, zouden in plaats van geloofwaardig juist bespottelijk worden gevonden. Of zoals Broekmeulen het mooi verwoordt: ‘Verbaal vuurwerk is hier (in tegenstelling tot in de VS) geen serie hoogklimmende vuurpijlen, maar vaker een handvol sterretjes met soms een gillende keukenmeid.’ (uit de expertrecensie van Henk Jan Kamsteeg)
Schrijf eens even normaal joh!
Voor als je de behoefte hebt om begrijpelijke en lezenswaardige teksten te schrijven. Teksten die ertoe doen en daarom gelezen worden. Of gewoon omdat je van taal houdt. Vanwege het enorme aantal tips in ieder hoofdstuk is mijn dringende advies het niet in één keer uit te lezen. Nog beter is het om het boek meerdere keren te lezen en continu te blijven oefenen in het (her)schrijven en aanscherpen van je eigen teksten. (uit de expertrecensie van Peter Streefkerk)
Creatief schrijven
Lezen ze je copy van A tot Z? Of van A tot ZZzZzz? De kunst is dat je je lezer blijft verrassen. Je wilt als copywriter je pennenvruchten steeds op nieuwe manieren formuleren. Anders raakt je lezer verveeld en haakt hij af. In 'Creatief schrijven' ontdek je hoe je een originele en onderscheidende schrijfstijl ontwikkelt, die in de smaak valt bij lezers én klanten. Dit is het boek dat ik zelf had willen lezen. Het boek dat mij járen aan zelfstudie had gescheeld. (auteur Roy Ishak over zijn eigen boek)
In 10 stappen inspirerend schrijven
Giséla leert je hoe je ijzersterke teksten schrijft. Of je nu een boek schrijft, een e-book, whitepaper, artikel of een blog, in alle gevallen wil je dat jouw boodschap goed overkomt bij jouw lezer. De 10 stappen in dit boek helpen jou als zakelijke auteur met het gestructureerd opbouwen van jouw zakelijke tekst.
De kracht van het piramideprincipe
De essentie van piramideschrijven is dat je je verplaatst in de lezer. Als schrijver ga je als het ware in de schoenen staan van de lezer: wat wil hij eerst lezen, welke vraag heeft hij nu en welke daarna? Minder ervaren schrijvers gaan uit van hun eigen gedachten en opvattingen met als mogelijk gevolg dat ze de lezer kwijtraken. Waarom? Omdat die veel eerder wil weten wat bijvoorbeeld de conclusie is of de belangrijkste opbrengsten zijn. In de piramidemethode wordt alles omgekeerd en komt de kernvraag en de kernbewering (het antwoord op de vraag) bovenaan in het stuk te staan. Daarna volgen vragen die de lezer waarschijnlijk zou kunnen stellen. (uit de recensie van Peter de Roode)
Schrijven van beleidsnotities
Een heel specifiek studieboek over een onderwerp waar best veel mensen mee te maken krijgen. Echt gericht op het schrijven van beleidsnotities en adviesteksten over beleid. Voor studenten in de studierichtingen bedrijfskunde, overheidsmanagement of communicatie.
Check je beleidstekst
Hoe ontwikkel je effectief beleid en schrijf je een beleidstekst die dat beleid helpt realiseren? Hoe kom je snel to the point, hoe overtuig je de kritische lezers en hoe bereik je het beoogde effect? En ook: hoe maak je het schrijfwerk niet moeilijker dan nodig is? Een handig hulpmiddel voor beleidsmedewerkers, projectleiders, managers en iedereen die in korte tijd een beleidstekst met impact wil opstellen.
Check je e-mail en brief
In deze vernieuwde derde editie van Check je e-mail en brief vind je nog meer voorbeelden en antwoorden op actuele vragen: schrijf je u of jij, schrijf je Beste mevrouw De Jong of Geachte mevrouw De Jong? Een handig, beknopt stappenplan voor het schrijven van een heldere, vriendelijke en positieve e-mail of brief.
Inclusieve communicatie
In deze lijst een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat het boek meer over het bredere communicatie gaat dan over tekst alleen. Maar sta in ieder geval stil bij het effect van het juiste taalgebruik. Auteur Hanan Challouki: 'Heel wat communicatie gaat voorbij aan potentiële doelgroepen omdat het gehanteerde taalgebruik ze niet inclusief genoeg is en geen rekening houdt met een divers doelpubliek. Zo zal de communicatie die je enkel uitstuurt in het Nederlands een drempel zijn voor nieuwkomers in ons land die de taal nog niet goed beheersen.'
Over Managementboek Redactie
Dagelijks plaatst de redactie van Managementboek nieuwe interviews, previews, recensies en andere content over managementboeken.