OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 9 van 1.424 resultaten
preview
Strategisch management
12 augustus 2022
3-4 minuten leestijd
Wanneer je met scenarioplanning aan de slag wilt gaan, is ‘Scenarioplanning in de praktijk’ een handleiding. Het boek bevat een praktisch vijfstappenplan, handige workshopformats (inclusief templates) en gerichte adviezen om van jouw project een succes te maken. De auteurs vertellen over hun boek.
recensie
Strategisch management
9 augustus 2022
Rudy Kor
4-5 minuten leestijd
‘Why innovation fails’ is een aanrader voor managers en leiders van innovatieprocessen. Joachim De Vos geeft zijn lezers veel handvatten om grip te krijgen op het innovatieproces. Ook al staat het boek vol met theorieën, modellen en schema’s, het is leesbaar door de vele korte en langere praktijkvoorbeelden.
preview
Strategisch management
29 juli 2022
Remco Bakker
2-3 minuten leestijd
OGSM is een model om plannen te maken én uit te voeren. Met een goed plan houd je koers én blijf je wendbaar. Je bent goed voorbereid: voer simpelweg uit wat in het plan staat. Wat er niet in staat, ga je niet doen! Maar een goed plan is altijd een levend plan. Leer van de resultaten en stuur bij. Daarvoor heb je drie dingen nodig: een goed plan, een duidelijke werkwijze om de voortgang te bewaken en een heldere rolverdeling in het team.
video
Strategisch management
28 juli 2022
Mark Huijben
Elke organisatie staat voor belangrijke vragen die direct met een goede bedrijfsvoering te maken hebben. Hoe blijf je aantrekkelijk als werkgever en boei en bind je medewerkers? Hoe blijf je wendbaar, doelmatig en van waarde in een omgeving die voortdurend verandert? Mark Huijben heeft op deze en andere vragen de antwoorden gezocht en gevonden, in samenwerking met managers, stafmedewerkers en organisatieadviseurs. In de Bookchat vertelt hij wat bedrijfsvoering zo lastig maakt.
Interview
Strategisch management
27 juli 2022
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Succesvol eventbeleid speelt een belangrijke rol in het behalen van strategische organisatiedoelen. Dat is de kern van ‘Handboek Strategische Eventmarketing’. Een van de voorwaarden om die ontwikkeling daadwerkelijk te laten plaatsvinden is het upgraden van de eventprofessional: die moet veel meer dan nu het geval is een sparringpartner van de directie worden. Kruitwagens handboek levert meer dan voldoende inzichten om die ontwikkeling mogelijk te maken.
recensie
Strategisch management
21 juli 2022
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Een evenement is een bijzonder krachtig communicatiemiddel om beleving en emotie aan een boodschap toe te voegen en om die van het hoofd naar het hart van de ontvanger te brengen. Evenementen vormen daarom een uniek onderdeel van de marketingmix. Dat is de centrale gedachte van ‘Handboek Strategische Eventmarketing’, een naslagwerk voor iedere eventprofessional, waarin alle relevante aspecten van eventmarketing aan bod komen.
recensie
Marketing
19 juli 2022
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Een merk bouw je voor en met mensen. Die overtuiging vormt de basis voor een magnum opus dat zijn oorsprong vindt in het gedachtegoed van de Amerikaanse hoogleraar Kevin Lane Keller en dat sinds de eerste verschijning in 2010 uitgroeide tot de standaard onder strategisch merkenmanagement in Nederland.
video
Strategisch management
13 juli 2022
Ton Speet
Het StrategieCanvas van Ton Speet, Lisa van Rossum en Maxime van Winden helpt je bewuste, onderbouwde en scherpe keuzes te maken die aansluiten op de competenties van je organisatie en de ontwikkelingen en behoeften in de markt. In de Bookchat vertelt auteur Ton Speet hoe je scherpe strategische keuzes maakt en succes geen toeval laat zijn.
Interview
Marketing
12 juli 2022
Bert Peene
8-11 minuten leestijd
‘Strategisch merkenmanagement’ van Erik Schoppen en Ruud Heijenga is in de loop der jaren uitgegroeid tot hét standaardwerk binnen het vakgebied. Met de verschijning van de vijfde editie brengen ze het weer helemaal bij de tijd. Een gesprek over merken in een VUCA-wereld, hoe merken kunnen bijdragen aan een betere wereld, en wat er nog meer is gewijzigd in de nieuwe editie.
recensie
Strategisch management
5 juli 2022
Freija van Duijne
1-3 minuten leestijd
Als het goed gaat met bedrijven, dan gaat het goed met de economie. Toch? Dat blijkt dus niet zo te zijn. Econoom Jan Eeckhout legt in ‘De winstparadox’ uit wat het probleem is met supergrote bedrijven en wat hun impact is op de gehele samenleving.
recensie
Strategisch management
20 juni 2022
Jacques Koster
3-4 minuten leestijd
Stel, je bent docent aan het HBO en verzorgt colleges voor eventmarketing. Samen met je collega’s is het besluit genomen om dit boek aan te schaffen. Eenmaal in handen vraag je je af waar en hoe te beginnen? Bijna 350 bladzijden met een niet al te grote letter… Eerlijk is eerlijk, alles staat erin en vertrekt en is beredeneerd vanuit de bijdrage die het evenement levert aan de realisatie van de organisatiedoelstellingen.
recensie
Economie
16 juni 2022
Teun van Aken
3-5 minuten leestijd
Stappen zetten in de richting van circulair en dus toekomstbestendig ondernemen is meer dan ooit noodzakelijk. De groeiende maatschappelijke druk om verantwoord te ondernemen kan niet meer worden genegeerd, aldus de auteur van ‘Eerste circulaire stappen voor MKB’ers’. In het boek legt hij de circulaire principes uit en helpt ondernemers om de eerste stappen te zetten.
recensie
Strategisch management
10 juni 2022
Jan Hoogstra
3-4 minuten leestijd
Vaak hoor je dat de digitale transformatie de volgende industriële revolutie wordt. Maar is deze al niet lang gaande met de opkomst van disruptieve organisaties? Sander Jansen en James van de Merbel beschrijven in ‘Hét managementboek voor digitale transformatie, van technologie tot verdienmodel’ hoe je om kunt gaan met digitale transformatie. Basis is dat je door inzet van technologie geld kunt gaan verdienen.
preview
Strategisch management
23 mei 2022
Leon Kruitwagen
2-3 minuten leestijd
Het Handboek Strategische Eventmarketing leert je vanuit de organisatiestrategie eventbeleid te ontwikkelen en te implementeren. Aan de hand van het Strategisch Eventplan in 10 stappen krijg je alle handvatten voor het ontwikkelen en presenteren van een Strategisch Eventplan voor jouw organisatie. Met dit plan overtuig je de directie dat jouw eventbeleid een substantiële bijdrage levert aan het behalen van de organisatiedoelstellingen.
recensie
Strategisch management
23 mei 2022
Dave van Ooijen
6-8 minuten leestijd
Bedrijven en organisaties worden vandaag de dag geconfronteerd met een wereld waarin steeds vaker verrassingen de norm zijn geworden. Kijk alleen al naar de laatste twintig jaar. We hebben de huizencrisis en de financiële crisis gehad. Digitalisering, globalisering en de klimaat- en energieopgaven dwingen bedrijven en organisaties om fundamenteel naar hun producten en diensten te kijken.
Interview
Strategisch management
23 mei 2022
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Directie, HR, communicatie, postkamer, finance…. Bedrijfsvoeringsafdelingen cq. overhead die het primaire proces ondersteunen. Ze moeten op de schop, suggereert Mark Huijben in ‘Check je bedrijfsvoering’. ‘Strategische thema’s dwars door de organisatie heen, gaan de klassieke ondersteunende afdelingen versterken.’ Om het holy shit moment te voorkomen.
recensie
Strategisch management
10 mei 2022
Peter de Roode
4-5 minuten leestijd
In 2021 werden we wakker geschud door managementboek van dat jaar ‘Fantoomgroei’. De boodschap was daarin dat de bedrijfswinsten geëxplodeerd waren, terwijl werkenden er niet van profiteerden. In ‘De Winstparadox’ gaat Jan Eeckhout een stuk verder.
preview
Economie
9 mei 2022
Jan Willem Wensink
2-3 minuten leestijd
De circulaire economie is een belofte die nog een beetje blijft hangen in afwachtend gedrag: consumenten willen wel duurzamer leven maar wachten op bedrijven, veel bedrijven wachten nog op elkaar en op de overheid.
interview
Strategisch management
9 mei 2022
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Digitalisering geeft topondernemingen de mogelijkheid om hun prijzen kunstmatig hoog te houden, schrijft de Belgische econoom Jan Eeckhout in De winstparadox. Dat remt niet alleen de consumptie, maar leidt ook tot minder werkgelegenheid en stagnerende lonen. ‘Wat goed is voor bedrijven is allang niet meer goed voor de economie.’
nieuws
Algemeen management
25 april 2022
Bertrand Weegenaar
4-5 minuten leestijd
In 1922 publiceerde de Harvard Business School het eerste Review, een managementmagazine dat theorie en praktijk (de cases) aan het bredere managementpubliek presenteerde. Het was niet toevallig dat dit initiatief genomen werd toen de managementrage om zich heen sloeg.