Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De Confetti Company - Warme cultuurmakers in coole tijden

De Confetti Company is een cultuurroman. In het boek legt Luc van Bussel een warme deken over bedrijfsculturen in de huidige coole digitale samenleving. Een preview.

Luc van Bussel | 20 februari 2019 | 3-5 minuten leestijd

Als alles digitaal wordt, maakt cultuur het verschil. Ik kan de preview van mijn boek niet makkelijker samenvatten. De digitale revolutie is geen anekdote meer. Het is de keiharde, kille werkelijkheid van de familie bits & bytes.

Er is voor bedrijven, organisaties, instellingen en overheden geen ontkomen aan. Wie niet digitaal gaat, gaat ongetwijfeld ten onder. In tegenstelling tot een evolutie, heeft de revolutie ook een keerzijde en staat er iets op kantelen. Wat? De afkoelende, kille, digitale samenleving snakt naar ‘purpose’. De bedrijven en organisaties van de toekomst hebben een maatschappelijk doel, een missie, een geloof en onderscheiden zich van elkaar door hun bedrijfscultuur. Als alles digitaal is, maken bits & bytes niet meer het verschil. De nieuwe leiders zijn warme cultuurmakers in coole tijden, omdat warmte verbindt. Kou nooit.

In de digitale wereld is tastbaar, menselijk samenleven niet meer zo vanzelfsprekend. Ik roep weleens gekscherend dat de groeiende welvaart en de steeds grotere invloed van technologie op de samenleving een gezamenlijke tegenstander hebben: empathie, de kernkracht van iedere niet-digitale verbinding. Het creëren van bedrijfswarmte is dan ook de rode draad in de cultuurvisie over nieuw werkgeverschap in werkgeluk. Warmte verbindt. Kou nooit.

Een organisatie is een organisme en de natuur laat zien hoe warmte werkt. Het ontwikkelen van bedrijfswarmte kunnen bedrijfsleiders in de toekomst niet meer aan het toeval overlaten. Warmtemakers zijn gevraagd! Wie wordt de kachel van de organisatie? Is het de HR-afdeling die snel een training moet regelen of is het de CEO die Chief Evangelist wordt van zijn/haar gepassioneerde missie? Een bedrijf is een oneindige omgeving van verbindingen. Verbindingen van medewerkers met het bedrijf, verbindingen van medewerkers met gasten & klanten, verbindingen tussen medewerkers en met hun leidinggevenden. Al deze verbindingen bepalen het transactionele en emotionele resultaat van het bedrijf.

Hoe zorg je ervoor dat deze verbindingen warm worden en daarmee duurzaam? Duurzame relaties vragen om warme verbindingen. Warme verbindingen vragen om warme cultuurmakers. In deze digitale revolutie heeft technologie een vriendje nodig en wat mij betreft is dat cultuur. De Generatie Z wordt dit jaar groter dan de Generatie Y. 3,7 miljoen mensen tussen 0-20 zijn met de smartphone geboren en staan beter bekend als de ‘swipers’. Deze generatie zoekt primair ‘professionele gezelligheid’ bij bedrijven en werken om te genieten. Het is aan de bestuurders van de toekomst om deze slimste generatie ooit te vinden, te binden en te inspireren. Ze willen samen zingen, dansen, lachen, gieren en brullen. Eigenlijk kan het nooit gek genoeg zijn. Het is daarom begrijpelijk dat één van de vier kernwaarden van AFAS ‘gek’ is. Wie durft het ook? Cultuur wordt hoe dan ook de onderscheidende waarde in bedrijven & organisaties.

In mijn boek geef ik een onthullend kijkje in het cultuurontwerp van mijn bedrijf: Kindest Regardz. Het is ons cultuurprogramma dat ‘aardigheid’ als hoogste doel heeft omarmd. Naast een blik in eigen keuken, krijgen de lezers een unieke inkijk in de cultuurvisies van elf topbestuurders. Mijn jeugdvriend en cultuurspotter Paul Geraeds maakte een rondje langs de cultuurvelden van elf vooraanstaande topbestuurders. Er ontstonden elf, hoogstpersoonlijke diepte-interviews met Jos Baeten (a.s.r.), Frits van Eerd (Jumbo), Wilkins (Airbnb), Bas van der Veldt (AFAS), Michael Levie (citizenM), Yardena Shitrit (Gemeente Amsterdam), Bob Hutten (Hutten), Lisette van Asten (Mise en Place), Laurentien van Oranje (Missing Chapter Foundation), Jan-Renier Swinkels (Swinkels Family Brewers) en Ynzo van Zanten (Tony’s Chocolonely). Gerard van Vliet, directeur van de Nederlandse Vereniging van Commissarissen en Directeuren (NCD) sluit het boek af met zijn visie over cultuur in de boardroom en onthult de nieuwe G-spot voor bedrijven & organisaties.

Luc van Bussel is een Gastvrijheidsondernemer met een missie. Hij gelooft in de groeiende noodzaak van hartverwarmende gastvrijheid in de huidige digitale coole samenleving. Hij noemt zijn medewerkers 'WarmteMakers' en heeft 'leiding een nieuwe lading' gegeven. Hij was de vernieuwer van het succesvolle Center Parcs Europa in de jaren negentig en daarna 13 jaar de CEO & Partner van The Alwaysbemobile Company (o.a. Profile Tyrecenter). In 2014 werd hij gastvrijheidsondernemer en samen met Michiel Heilijgers mede-eigenaar van Regardz Hospitality Group. Hij is de auteur van verschillende boeken, en De Confetti Company is zijn nieuwste boek.

Over Luc van Bussel
Luc van Bussel is een Gastvrijheidsondernemer met een missie. Hij gelooft in de groeiende noodzaak van hartverwarmende gastvrijheid in de huidige digitale coole samenleving. Hij noemt zijn medewerkers 'WarmteMakers' en heeft 'leiding een nieuwe lading' gegeven. Als veelgevraagd spreker inspireert hij bedrijven, organisaties, instellingen en (semi/publieke) overheden met zijn indringende boodschap over menselijke verbindingskracht in deze digitale transformatie. In 2017 schreef hij de managementbestseller ‘Gastgevers in Geluk, in zeven stappen naar hartverwarmende hospitality'. Het boek neemt de lezer mee op de grondslagen van gastvrijheid en stond vijf weken op Nr.1 bij Managementboek.nl Zijn nieuwe (vierde) boek ‘De Confetti Company, Warme Cultuurmakers in Coole Tijden" is een vernieuwd manifest voor ‘warme bedrijfsculturen’ waar medewerkers eregasten worden. In deze cultuurroman geeft hij zijn prikkelende visie & missie over nieuw werkgeverschap en werkgeluk. Hij nodigde tegelijk elf topbestuurders uit om hun unieke bijdrage te leveren aan dit inspirerend managementboek over een nieuwe bedrijfsethos. In het dagelijkse leven is Luc van Bussel (1964) getrouwd met Anne Margreet Meulman en zijn zij samen de ouders van Ralph & Jerry. Hij is CEO /DGA van het gastvrijheidsbedrijf Regardz Hospitality Group B.V. In 2017 richtte hij binnen Regardz een nieuw gastvrijheidsbedrijf op: NewHospitality B.V. Hiermee adviseert hij bedrijven & organisaties over hartverwarmende gastvrijheid en warme cultuurontwikkeling. Luc van Bussel noemt zichzelf een Vlaming met een Nederlands paspoort. Als Nederlander groeide hij op in het Vlaamse dorpje Leut en studeerde Hospitality Management aan de Erasmushogeschool in Brussel en Cornell University in New York. Hij was de vernieuwer van het succesvolle Center Parcs Europa in de jaren negentig en daarna 13 jaar de CEO & Partner van The Alwaysbemobile Company (o.a. Profile Tyrecenter). In 2014 werd hij gastvrijheidsondernemer en samen met Michiel Heilijgers mede-eigenaar van Regardz Hospitality Group. Meer informatie over Luc van Bussel vindt u op www.lucvanbussel.nl. Meer informatie over Regardz Hospitality Group en NewHospitality vindt u op www.regardz.com en www.NewHospitality.nl. Recensies over keynotes vindt u op www.newhospitality.nl/recensies.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden