De meeste automobilisten rijden niet in de auto die ze graag willen. Auto’s roesten niet meer maar wij zelf wel. We zitten allemaal vastgeroest in onze autokeuze. Iedereen rijdt wat zijn of haar buren, familie, collega’s of relaties rijden.
Nederlandse automobilisten zijn standaard uitgerust met lane departure warning: zodra je het gebaande pad dreigt te verlaten en een andere auto wilt kopen of leasen dan mensen van jou verwachten, zijn oorverdovende waarschuwingspiepjes je deel.
Opvallend is ook hoe sterk je beroep bepaalt welke auto je rijdt. Ik deed onderzoek op LinkedIn met ruim 3400 respondenten en wat bleek: mensen rijden niet wat ze willen, ze rijden hun LinkedIn-profiel.
Dat zie je overal, bij ondernemers en bij mensen in loondienst. Projectmanagers, consultants, ICT’ers, applicatiebeheerders, loopbaanadviseurs, JavaScript-developers en salesdirectors met een leasebak zijn heel erg ingeperkt. In de keuze van hun merk en type auto zijn ze met handen en voeten gebonden aan de bedrijfsmores.
De Belastingdienst was tot voor kort spelbederver door autovandezaakrijders in doodsaaie auto’s zoals Mitsubishi Outlanders en Toyota Priussen te fiscalihypnotiseren. Maar ook nu voor alle (niet-elektrische) auto’s een eenheidsbijtellingtarief van 22% geldt, overheerst de kuddegeest en leukeautovrees in zakelijk Nederland. Menig organisatie sluit bepaalde merken – zoals Alfa Romeo – en types zoals cabrio’s, coupés en SUV’s compleet uit. Bij Arcadis bijvoorbeeld is het merk BMW taboe, vanwege te agressief.
De corporate uitstraling en het nagestreefde imago van de organisatie perken de keuzemogelijkheden danig in. De verklaring is simpel. Het echte product van een bedrijf is niet wát het verkoopt maar hóé het dat verkoopt. Het echte product van een bedrijf is het bedrijf zelf, zoals de Amerikaanse managementgoeroe Michael E. Gerber het uitdrukt. Dat vereist eenvormigheid, ook in auto’s. Jij bent het bedrijf dus het bedrijf bepaalt waar jij in rijdt. Als de ene consultant of verkoper in een BMW rijdt, kan niet de ander in een Renault of Alfa Spider aan komen zetten.
Maar ondertussen zit jij als werknemer wel met de gebakken peren. Want waar blijf jij? Je koopt toch al je auto met de handrem erop. Je kijkt namelijk niet naar welke auto jij zelf echt wilt, nee, je schat de reactie van je buren in, van je schoonvader, je vrienden. En dan ben je ook nog eens met handen en voeten gebonden aan wat je baas voorschrijft.
Ik wil mensen daarom op het hart drukken om niet te veel te kijken naar wat hun collega’s kiezen en leasen. Leg je niet te snel neer bij de ‘regels’ van het bedrijf waar je werkt.
Ook als je zelfstandig ondernemer of zzp’er bent moet je je in je autokeuze niet laten leiden door wat je relaties en opdrachtgevers denken over jouw auto of wat zij volgens jou vinden dat jij zou kunnen of mogen rijden.
Waar je en voor wie je ook werkt, je bent een individu, sterker, je bent zelfs een merk, je eigen merk ‘Ik’.
Werk dus ook aan je personal branding. Het gaat om jóú. Het gaat niet om je werkgever, je collega’s of je klanten. Bij de eerste de beste reorganisatie kun jij ook op straat staan en ben je ook compleet op je zelf aangewezen.
Ieder mens vindt pas vervulling door het beste uit zichzelf te halen.
Volg je eigen weg dus. Dat vereist durf en moed maar het maakt je uiteindelijk gelukkiger.
Het goede nieuws: het gaat vanzelf goed. Als jij je zelf echt goed voelt in een auto, en dus niet geeft om wat anderen ervan denken, dan is het de juiste auto voor jou. Die valt dan samen met jou, en waar jij je lekker bij voelt. Dat straal je dan ook uit. En je klanten/relaties/vrienden, iedereen in je omgeving voelt dat dan. Dus als jij denkt dat je met die auto een verkeerde indruk wekt bij je klanten of collega’s komt dat alleen omdat je zelf nog niet overtuigd was.
Overtuig jezelf dus. Als dat lukt, en dat weet je als je iedere dag met een smile in je auto stapt, dan volgen anderen vanzelf.
Let wel: van geen enkele auto word je op zich gelukkig. Zoals je ook niet van dure schoenen, een jacht of andere dure spullen gelukkig wordt. Maar die auto is een metafoor. Echt autonoom kiezen voor de auto die jij graag wilt zonder dat je je iets gelegen laat liggen aan wat anderen ervan vinden of wat jij denkt dat anderen van je vinden, is een stap naar onafhankelijkheid, vrijheid, zelfstandigheid en daarmee naar het geluk.
Veel mensen laten zich meer leiden door angst dan door begeerte. Daarom zitten zo veel mensen ook vast aan hun baan of aan hun huwelijk. Maar je moet toch echt je eigen pad volgen.
Erwin Wijman is dé expert in autokeuze en personal branding. Hij geeft als autotherapeut presentaties en persoonlijke consulten. Hij schreef eerder de bestseller Wat je rijdt ben je zelf (2011) en Succes met je grote auto (2013). De geluksmachine is zijn nieuwste boek.