Als gelukkige winnaar van deze prestigieuze titel in 2014, kon ik niet anders dan nieuwsgierig zijn naar wat er zich de afgelopen jaren heeft afgespeeld op het gebied van duurzaamheid binnen bedrijven. Het was niet alleen de drang om te ontdekken wat er veranderd was, maar ook de behoefte om de persoonlijke verhalen van de andere winnaars te horen en uit te vinden hoe zij (terug)kijken naar hun rol, hun leiderschap, hun uitdagingen en kansen, en wat ze volgende generatie zouden willen meegeven.
Verbindende voorvechter
Met die gedachten in mijn achterhoofd begon ik samen - met hen en de organisator van de verkiezing - aan een reis door tijd en ruimte, vastberaden om de nuances van duurzaamheid en leiderschap binnen organisaties bloot te leggen. Het resultaat van deze reis is dit boek: Duurzaamheid is kleur bekennen. Een verzameling van inzichten, ervaringen en visies die hopelijk de nieuwe generatie duurzaamheidsmanagers zal inspireren. Het boek is opgedragen aan Geanne van Arkel, winnares van de titel in 2018, vriendin en een verbindende voorvechter van duurzame verandering.
Echte oplossingen
Duurzaamheid is kleur bekennen gaat over leiderschap in de meest pure vorm. Het gaat over durven om anders te zijn, ergens voor te gaan staan, om je eigen kleur te geven aan de rol die je vervult. Maar het gaat ook over het erkennen en omarmen van diversiteit, het verbinden van mensen uit verschillende ‘bubbels’ om tot echte oplossingen en veranderingen te komen.
Strategisch speerpunt
Tijdens het schrijven van dit boek werden drie grote ontwikkelingen binnen de rol van duurzaamheid in bedrijven duidelijk zichtbaar. Allereerst is duurzaamheid geëvolueerd van een randthema tot een strategisch speerpunt, nauw verbonden met de kernactiviteiten van organisaties. Dit is een bemoedigende verschuiving die aantoont dat duurzaamheid niet langer gezien wordt als een optionele toevoeging, maar als een integraal onderdeel van zakelijk succes.
Daarnaast is er een merkbare verschuiving naar een meer realistisch verhaal over duurzaamheid. Hoewel we allemaal streven naar win-win situaties, is de realiteit soms complexer. We moeten durven erkennen dat duurzaamheid niet meer een pr-verhaal is, maar eerder een genuanceerd verhaal waarbij niet de belangen van alle stakeholders gediend kunnen worden. Een groen product bijvoorbeeld kan negatieve sociale impact hebben of toch vervuilend zijn bij het winnen van de grondstoffen die nodig zijn.
Tot slot wordt er binnen bedrijven steeds meer geïnvesteerd in middelen en expertise op het gebied van duurzaamheid. Deze groei toont aan dat steeds meer organisaties de urgentie én complexiteit van het vraagstuk begrijpen en bereid zijn om actie te ondernemen.
Trots, hoop en urgentie
Terwijl ik deze woorden schrijf, voel ik een mix van trots, hoop en urgentie. Trots op de vooruitgang die is geboekt, hoop voor de toekomst die voor ons ligt en de urgentie om het tempo van verandering te versnellen. Want hoewel we grote stappen hebben gezet, is de weg naar een duurzame toekomst nog lang en vol uitdagingen. Maar met meer ‘kleur bekennen’ - niet alleen door de duurzaamheidsmanagers - ben ik ervan overtuigd dat we kunnen versnellen naar een wereld waarin duurzaamheid niet langer een optie is, maar een vanzelfsprekendheid.
Over Carola Wijdoogen
Carola Wijdoogen (Bedrijfskunde aan Nyenrode en een Master in Internationale Betrekkingen aan The Johns’ Hopkins University) werd in 2010 (de eerste) directeur Duurzaam Ondernemen bij NS.