Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Dienend-leiderschap - Ultieme gids voor het creëren van energie en eigenaarschap

Waarschijnlijk lees je graag managementboeken of ben je daarmee net aangevangen? Hoe dan ook: mooi! Nu vraag je je misschien af: wat voegt Dienend-leiderschap toe aan de enorme hoeveelheid leiderschapsliteratuur? Met andere woorden, waarom zou je nou net dit boek lezen?

Inge Nuijten | 12 november 2021 | 3-4 minuten leestijd

Dienend-leiderschap wordt door de grootste managementdenkers van de afgelopen 50 jaar steevast genoemd als de beste en enige echte vorm van leiderschap. Hoe dat zit? Dat lees je uiteraard in het boek! Wie die managementdenkers zijn? Dat kan ik je wel alvast vertellen. Onder andere: Peter Drucker, Stephen Covey, Ken Blanchard, Marshall Goldsmith, Patrick Lencioni, Peter Senge, Peter Block, Simon Sinek en Adam Grant.

Schatkist voor verschilmakers

Natuurlijk hier al wel een tipje van de sluier, anders mis je misschien je kans om deze schatkist voor verschilmakers te gaan lezen. Dienend-leiderschap is de ‘oervorm’ van leiderschap. Het is een ‘manier van zijn’, geen leiderschapsstijl. Dankzij deze ‘manier van zijn’ kun je iedere leiderschapsstijl tot een succes maken. Zelfs directief leiderschap! Hoe dat zit? Bij een dienend-leider voelen mensen dat hij/zij oprecht het beste met hen voor heeft.

Ontzorgen

Een voorbeeld: Als ik (al heb ik ook echt nog stappen te zetten) heel directief ben, weten de mensen met wie ik werk dat dit niet is vanuit ego, om macht uit te oefenen, er zelf beter van te worden of iets dergelijks, maar omdat ik voel dat er in het collectief belang bijvoorbeeld helderheid geschept moet worden of soms vaart gemaakt of een doorbraak geïnspireerd. Hetzelfde geldt als ik duidelijk aangeef wat voor mij niet oké is. Laatst hadden we bijvoorbeeld met een leverancier te maken die een andere leverancier vals beschuldigde, daar bovenop nog een verifieerbare verdraaiing van de feiten legde en mijn team onnodig werk bezorgde. Dan ben ik heel directief richting die leverancier en mijn team: ‘zo werken wij niet binnen Redpoint; eerlijkheid, elkaar ontzorgen en respectvol met anderen omgaan is essentieel om vanuit vertrouwen en constructief met elkaar te kunnen bouwen en goede diensten te kunnen leveren, zo gaan we dus niet samenwerken’.

Zolang je niet vanuit ego, angst, oordeel en verwijt, maar vanuit collectief belang, respect, waarden en behoefte communiceert, ben je altijd effectief.

Met deze zin vat ik meteen een aantal belangrijke principes samen die je je middels het boek eigen kunt maken om met meer energie, plezier en resultaat te leiden. Zou je dat willen?

Misvattingen over dienend-leiderschap

In het voorgaande stuk heb je de twee grote verschillen tussen dienend-leiderschap en alle andere vormen van leiderschap kunnen ontdekken: 1. Het is een manier van zijn in plaats van een stijl en 2. Als dienend-leider zet je oprecht de belangen van het grotere geheel, de mensen om je heen, op de eerste plaats, niet je eigen belang. Een misvatting is dan vaak dat je als dienend-leider jezelf wegcijfert of weinig tot geen tijd voor jezelf vrijmaakt. Dat is niet zo. Wat voor een voorbeeld ben je als je niet goed voor jezelf zorgt of jezelf wegcijfert? En zou je willen dat je mensen zich zo gedragen? En hoe goed ben je in staat anderen te leiden als je niet goed voor jezelf zorgt of jezelf klein maakt? Verder is jezelf verwaarlozen of wegcijferen meestal ook niet zo sterk en authentiek. De belangen van anderen op de eerste plaats zetten en goed voor jezelf zorgen gaan dus hand in hand. Hoe dat werkt, lees je in het boek.

Wetenschappelijk onderbouwd

Wat biedt het boek je nog meer? Bijvoorbeeld wetenschappelijk onderbouwde superpraktische principes waarmee je je vergaderingen (online en offline) tot een succes kunt maken. Je bila’s en alle andere soorten sessies en gesprekken direct effectiever kunt voeren. En ja, dat geldt ook voor die feedbackgesprekken die je wellicht spannend vindt? Het boek geeft je volop houvast met prikkelende checklists, opdrachten en tools.

Ik wens je veel leesplezier en mooie ontwikkelingen! Maak het verschil!

Over Inge Nuijten

Dr. Inge Nuijten inspireert ambitieuze leiders om bewuster te leiden waardoor ze met meer energie en minder tijd hun eigen leven en dat van hun medewerkers leuker kunnen maken. Vanuit het Institute for Servant Leadership en Redpoint Company geeft zij advies, training en coaching op het gebied van dienend-leiderschap, vitaliteit en prestatiepsychologie. Inge is gepromoveerd op dienend-leiderschap en schreef eerder de bestseller Echte leiders dienen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden