Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Dienen en Deugen

Kracht & kwetsbaarheid van topbestuurders

Gebonden Nederlands 2017 3e druk 9789490463182
Verkooppositie 1215Hoogste positie: 360
Verwachte levertijd ongeveer 13 werkdagen

Samenvatting

Bestuurders en topmanagers staan dagelijks in het brandpunt van de maatschappelijke aandacht. De verwachtingen over hun functioneren zijn terecht hooggespannen. Vaak is die aandacht niet positief en domineren de incidenten in de berichtgeving: dwalen, falen en schandalen voeren de boventoon. De vraag is of dit recht doet aan de pluriforme werkelijkheid van bestuur en topmanagement.

Dienen en Deugen bekijkt bestuurders daarom vanuit een andere invalshoek: wanneer gaat het goed en waarom gaat het goed? Veel topbestuurders weten met hun organisatie waarde te creëren. Ze leveren een bijdrage die er toe doet. Het blijkt dat goede topbestuurders niet alleen bekwaam zijn, maar ook deugdzaam. Zij dienen door effectief om te gaan met complexiteit en deugen door tegelijkertijd te varen op een moreel kompas.

Bestuurlijke vraagstukken over strategie, leiderschap en verandering zijn dermate complex dat ze alléén met gestapelde intelligentie niet klein te krijgen zijn. Slimheid kan zelfs ontaarden in bedrog en fraude. Daarom is er ook een ander bestuurlijk repertoire noodzakelijk. Daarin voorziet het perspectief van klassieke en alledaagse deugden met een appèl op wijsheid, moed, matigheid en rechtvaardigheid. De verbinding tussen ‘weten’ en ‘geweten’ blijkt cruciaal. Deugden zijn een bron van zin en betekenis.

Bestuurlijke opgaven zijn doorgaans geen enkelvoudige puzzels die zich met een simpele redenering laten oplossen. Vaker gaat het om dilemma’s, paradoxen en ‘venijnige’ kwesties. Bekwame bestuurders kunnen omgaan met dit verbonden vlechtwerk van soorten problemen. Ze weten een begaanbaar pad te vinden in een complexe en onvoorspelbare werkelijkheid. Daarvoor zijn overzicht, inzicht en timing belangrijke kwaliteiten. Bestuurders die dit kunnen, positioneren zichzelf niet als een traditionele held of een solistische redder in de nood met uitzonderlijke kwaliteiten. Eerder getuigen ze van respect voor de inzichten en opvattingen van anderen en gaan daar actief naar op zoek.

In dit boek staan tien openhartige ontmoetingen met bestuurders centraal. In combinatie met een literatuurstudie en de jarenlange ervaring van de auteur als bestuursadviseur, bieden de gesprekken een intrigerend kijkje achter de schermen van topbestuur.

Een promotieonderzoek stond aan de basis van dit boek. Dienen en Deugen biedt stof tot nadenken aan de bestuurstafel. Boeiend materiaal voor bestuurders, directeuren, commissarissen en toezichthouders. En zeker een aanrader voor professionals onderweg naar de top.

Specificaties

ISBN13:9789490463182
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:248
Uitgever:Mediawerf
Druk:3
Verschijningsdatum:22-11-2011
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (3)

recensie
Dienen en Deugen
Jacques Gerards | 17 december 2015
Wat zijn de doorslaggevende principes en kwaliteiten van goede topbestuurders? Hoe gaat hij/zij om met wicked problems? ‘Bekwaamheid stoelt op deugdzaamheid en op het dienstbaar willen zijn voor een doel dat buiten jezelf is gelegen’, concludeert Jacques Gerards van Bureau Bestuurlijk Advies na het lezen van het boek Dienen en Deugen van René Weijers.
Lees verder
recensie
Dienen en Deugen
Gerrit de Jong | 3 september 2015
Goed nieuws is geen nieuws. Zo lijkt het wel als je een aandachtige krantenlezer bent of het nieuws volgt op de sociale media die via het internet tot ons komen. Nog steeds wordt de stroom berichten over managers van ondernemingen die zich schaamteloos verrijken niet ingedamd.
Lees verder
recensie
Dienen en Deugen
Teun van Aken | 5 december 2011
René Weijers is gedreven door zijn fascinatie voor de kernopgaven op de agenda van topbestuurders en topmanagers. Zij staan in het brandpunt van de belangstelling, maar de aandacht is vaak negatief, want al te gretig wordt de nadruk gelegd op hun falen en dwalen. De auteur, met een rijke ervaring in het adviseren van topmanagers en topbestuurders, bekijkt hen vanuit een andere invalshoek: wanneer gaat het goed en hoe doen zij dat? Met interessante uitkomsten. 'Dienen en Deugen' is het resultaat van een promotieonderzoek naar deugdzaamheid en bekwaamheid van topbestuurders.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (1)

column
Tegenover dwaasheid en corrumperende macht staan wijsheid en deugdzaam gezag
René Weijers 5 juni 2013 Bestuurders staan dagelijks in het brandpunt van de maatschappelijke aandacht. De verwachtingen over hun functioneren zijn terecht hooggespannen. Vaak is die aandacht niet positief en domineren de incidenten in de berichtgeving: dwalen, falen en schandalen voeren de boventoon.

Over René Weijers

René Weijers (1954) is zelfstandig bestuursadviseur. Hij adviseert en begeleidt besturen, directies en toezichthouders in het bedrijfsleven, de overheid, de zorg en het onderwijs. Daarnaast is hij inleider In Masterprogramma’s op het gebied van goed bestuur en leiderschap. René promoveerde in 2011 op zijn proefschrift ‘Dienen en Deugen’, kracht & kwetsbaarheid van topbestuurders.

Andere boeken door René Weijers

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Inleiding
2. Inspiratiebronnen en perspectieven
3. Ontmoetingen met bestuurders
4. Impressies en inzichten
5. Resultaten en conclusies
6. Reflecties

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Dienen en Deugen