Marco Loos is hoogleraar Privaatrecht, in het bijzonder het Europees consumentenrecht, aan de Universiteit van Amsterdam en onder meer lid van de Study Group on a European Civil Code en rechter-plaatsvervanger bij de rechtbank te 's-Hertogenbosch.
Meer over Marco LoosAlgemene voorwaarden
Gebonden Nederlands 2023 4e druk 9789462127791Samenvatting
Op vrijwel alle overeenkomsten worden algemene voorwaarden van toepassing verklaard. In dit boek wordt op de wettelijke regeling van de algemene voorwaarden (stand 1-9-2023) ingegaan. Hoe worden algemene voorwaarden op een overeenkomst van toepassing? En welke mogelijkheden heeft de wederpartij van de gebruiker van algemene voorwaarden om zich te onttrekken aan de toepasselijkheid van die algemene voorwaarden
Aandacht wordt besteed aan de in de wettelijke regeling gehanteerde definities en het toepassingsgebied van de wettelijke regeling, de opname van algemene voorwaarden in de overeenkomst, de informatieplicht, de inhoudstoetsing, de bescherming van consumenten op basis van de verschillende lijsten en de verplichting tot ambtshalve toetsing, de bescherming van kleine ondernemers, de rol van het transparantievereiste, en de gevolgen van het oordeel dat de informatieplicht is geschonden of dat een beding onredelijk bezwarend is. Ten slotte wordt aandacht besteed aan de mogelijkheid tot collectieve actie tegen onredelijk bezwarende bedingen door belangenorganisaties.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2 Opname van algemene voorwaarden in de overeenkomst
3 Grenzen aan het toepassingsgebied van de vernietigingsgronden
4 De informatieplicht; voorwaarden
5 De inhoudstoetsing
6 Uitleg contra proferentem en transparantie
7 De lijsten met bedingen
8 Reflexwerking van de lijsten
9 Gevolgen van vernietiging
10 Collectieve handhaving
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan