Lees verder
Bart Groothuis is zo'n 40 jaar geleden in de automatisering begonnen als WhizKid en IT-nerd. Hij is adviseur op het gebied van harde IT-strategie en -besturing en combineert dat met de zachte kant onder het motto Creëer een band met je klant.
Meer over de auteursIT is mensenwerk
Het belang van soft skills voor IT-professionals en IT-managers
Gebonden Nederlands 2022 1e druk 9789461265098Samenvatting
IT'ers worden vaak gezien als nerds. Reken af met dit vooroordeel en maak het verschil door je soft skills actief in te zetten.
Het succes van ondernemingen wordt steeds vaker bepaald door het inzetten van de juiste informatietechnologie. Dat lukt alleen als jij succesvol samenwerkt met klanten, collega's en de professionals van andere afdelingen.
In dit boek kun je lezen wat er nodig is om van je IT-afdeling het kloppende hart te maken van een slagvaardige organisatie. Lees alles over het belang van persoonlijke relaties, open communicatie en een gedeelde cultuur. Want je kunt nog zo veel verstand hebben van ITIL, BISL, ASL, SIEM of SaaS, uiteindelijk draait het maar om één ding: mensen!
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Bart Groothuis
Over Mirjam Verheijen
Inhoudsopgave
Voorwoord
1. INLEIDING
1.1 Waar gaat dit boek over?
1.2 De kwaliteit van de IT-afdeling
1.3 Steeds complexer wordende IT
1.4 Voor wie is dit boek bedoeld?
1.5 Wat gaat er 'altijd' mis in de communicatie?
2. COMMUNICATIE MISSERS
2.1 Inleiding
2.2 Wij-zij-denken
2.3 Verschillende perspectieven
2.4 Context niet volledig in beeld
2.5 In elkaars allergie zitten
2.6 Elkaar 'misverstaan'
2.7 Niet snappen dat een ander echt anders in elkaar zit
2.8 Communicatie is onvoldoende richtinggevend en actief
2.9 Zeven adviezen voor betere communicatie
3. CULTUURASPECTEN
3.1 Inleiding
3.2 Geen gedeelde verhalen
3.3 Geen gedeelde waarden en normen
3.4 Geen open en veilige cultuur
3.5 Drie adviezen passend bij de drie cultuuraspecten
Slot
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan