Stefaan Hoflack heeft meer dan 20 jaar ervaring als inkoper en contractmanager bij tal van ondernemingen zoals ING, Ahold Delhaize en EDF Luminus. Hij begeleidt complexe inkoop- en implementatieprojecten op vlak van IT, supply chain en outsourcing als ook aankopen van goederen en diensten.
Meer over Stefaan HoflackPurchasing Pro
De ROI van duurzame leveranciersrelaties voor managers, sales en inkoopprofessionals
E-book Epub Nederlands 2024 1e druk 9789401400084Samenvatting
Bij B2B-inkopen wordt ten onrechte vaak gestreefd naar maximale besparingen, waardoor het als een competitie wordt beschouwd, ten koste van aanbieders en leveranciers. Stefaan Hoflack laat in Purchasing Pro aan de hand van veelvoorkomende valkuilen zien wat er mis kan gaan bij professioneel inkopen. Hij pleit voor een verschuiving van de focus van besparingen naar een constructieve aanpak. Met een handig stappenplan illustreert hij hoe zo een meerwaarde kan worden gecreëerd voor alle betrokken partijen.
Stefaan Hoflack deelt met passie zijn visie op inkopen en behandelt hoe terugkerende fouten vermeden kunnen worden. Het boek wordt daardoor een krachtig, persoonlijk en inspirerend verhaal met waardevolle tips. - Bruno Havet, Voormalig Chief Procurement Officer ING en voormalig Senior Vice President NFR Sourcing Ahold Delhaize
Purchasing Pro daagt inkopers uit om kritisch naar zichzelf te kijken en biedt praktische inzichten in valkuilen van kortetermijn-kostenbesparingen. Het voorziet in concrete richtlijnen voor effectiever handelen tijdens inkooptrajecten en het opbouwen van duurzame klant-leveranciersrelaties. Dit boek is een absolute aanrader. Bert Claes, Group Supply Chain Director bij Vision HealthCare
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 2 / Fundamenten van inkoop 19
Over natuurwetten die vaak genegeerd worden 21
De positie van de leverancier 23
De prijsmythe 28
TINA 32
Over P en Q 35
Win-win-win 37
TCO 39
Onderhandelen is het communiceren van belangen 42
Tanken in de woestijn – beperkingen voor meerwaardezoekers 45
Hoofdstuk 3 / Valkuilen van inkoopprofessionals 49
Poenscheppende leveranciers 52
Stuurlui aan wal 57
I want a discount 69
Eenzijdige flexibiliteit 80
Verstoppertje spelen 88
Potemkin-marktvragen 96
Sign and forget 110
Vijandige omstandigheden 116
Relativiteit 124
Hoofdstuk 4 / Valkuilen van business owners 135
We hebben het altijd zo gedaan 138
De eenhoorn 143
De fout van de leverancier.134
Hybris 149
Extra korting ophalen 164
Oerwouden en watermeloenen 168
Hoofdstuk 5 / Handleiding voor bruggenbouwers 181
Van zero-sum naar maximal value 183
Kerncompetenties van bruggenbouwers 185
Boomstam over een kabbelend beekje 193
Stevige pijlers over een brede rivier 195
Betonrot aan de pijlers 201
De Millaubrug 202
Naast, onder en boven de inkoopprocedure 207
Referenties 211
Dankwoord 212
Eindnoten 214
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan