Lees verder
Wim Kweekel (1958) is in 1994 voor zichzelf begonnen met Kweekel Advies en Training (KAT), in eerste instantie met crisis- en interimmanagement.
Meer over Wim KweekelResultaatgericht werken, managen en organiseren
Gebonden Nederlands 2009 1e druk 9789088500046Samenvatting
Er is op het ogenblik heel veel belangstelling voor resultaatgericht werken en als u managers vraagt waarom dat zo is, noemen ze zeer diverse, relevante elementen:
- De resultaten vallen tegen, er moet iets gebeuren
- De concurrentie neemt steeds meer toe
- Het wordt van steeds groter belang dat alle medewerkers zelfstandiger opereren en meer verantwoordelijkheden nemen
- Er zijn minder managers en managementlagen, terwijl er wel resultaat moet worden geboekt
In 'Resultaatgericht werken, managen en organiseren' gaat Wim Kweekel op een zeer praktijkgerichte manier in op het vraagstuk van de juiste dingen doen - want de juiste dingen doen, is heel wat anders dan de dingen juist doen! Belangrijke vraagstukken die Kweekel in zijn boek aan de orde stelt, zijn:
- Wat moet een organisatie doen om resultaatgericht werken echt in te voeren?
- Hoe zorgen managers ervoor dat medewerkers optimaal bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen?
- Hoe kunnen managers hun eigen doelstellingen definiëren en doorvertalen naar medewerkers?
- Wat zijn de do's en don'ts bij het invoeren van resultaatgericht werken?
'Resultaatgericht werken, managen en organiseren' is niet alleen een weergave van opgedane ervaringen, zelf uitgevoerde onderzoeken en interviews, maar ook een bron van informatie over de meest recente wetenschappelijke denkbeelden en onderzoeken.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Wim Kweekel
Inhoudsopgave
Deel I Algemene introductie
Resultaatgericht werken
Waarom resultaatgericht werken?
De behoefte aan resultaatgericht werken
Het resultaat van een resultaatgerichte organisatie
De voordelen van resultaatgericht werken
De ideale situatie en de werkelijkheid
Relevante begrippen
Resultaatgebieden
Resultaatmaatstaven
Doelstellingen
Het verband tussen de begrippen
Deel II Resultaatgericht werken
Het daadwerkelijk definiëren van resultaten
Stap 1 De eerste aanzet
Stap 2 Ga na of er veel voorkomende resultaatgebieden zijn
Stap 3 Voorkom een aantal veel voorkomende fouten in het definiëren van resultaatgebieden
Stap 4 Definieer de resultaatgebieden
Stap 5 Bepaal per resultaatgebied de kritische succesfactoren (KSF)
Stap 6 Definieer de resultaatmaatstaven
Stap 7 Ga na waar de status van elke resultaatmaatstaf kan worden gevonden en wat de beginwaarde is
Stap 8 Bepaal van elke maatstaf de meetmomenten
Stap 9 Wat is het te behalen doel van elke maatstaf
Stap 10 Voortdurend controleren van de voortgang
Deel III Resultaatgericht managen
Managen: definiëren, meten en bijsturen
Autoritair of democratisch leiderschap?
Taakgericht of relatiegericht?
Een combinatie van taakgericht en relatiegericht
Welke stijl van leidinggeven levert de meeste resultaten op?
De groei van medewerkers
Verschillende typen doelstellingen
Gedragstypen bij managers
Deel IV Resultaatgericht organiseren
Ervoor zorgen dat een organisatie resultaatgericht gaat werken
Het (partieel) invoeren van resultaatgericht werken
Uitgangspunten bij resultaatgericht organiseren
Veel voorkomende weerstanden
Resultaatgericht werken als onderdeel van de personeelscyclus
1. Doelstellingsgesprek
2. Voortgangsgesprek
3. Beoordelingsgesprek
4. Beloningsgesprek
Resultaatgericht werken als onderdeel van het totale managementproces
Tot slot
Literatuur
Dankwoord
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan