Lees verder
Jos Gielkens werkt al sinds 1984 in de automatiseringsbranche. In die tijd heeft hij professioneel nogal wat theorieën, methodieken, modellen en frameworks bestudeerd, en gaandeweg zag hij de nadelen van de verschillende benaderingen.
Meer over Jos GielkensIT en management
IT Management Foundation
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789087530983Samenvatting
Het boek 'IT en management' is gebaseerd op de inhoud van de I-Tracks module IT and Management Foundation (ITMF). De inhoud van deze module is gericht op het kijken naar organisaties op basis van organisatiestructuren en op ICT-strategie en -organisatie.
De informatiebehoefte van de totale organisatie is leidend voor de ICT-strategie. Met het ontwikkelen van een goede ICT-strategie kan de informatievoorziening goed gestroomlijnd worden en daarmee kan de hele organisatie ondersteund worden. Ontwikkeling en beheer van informatiesystemen vindt plaats in de context van een organisatie. Bij het opstellen van een ICT-strategie van een organisatie moet niet alleen rekening gehouden worden met de ICT-organisatie, maar ook met het totale organisatiebeleid.
Voor een ICT'er is het daarom niet alleen van belang om te weten hoe een ICT-strategie tot stand komt, maar ook om meer kennis te hebben van het functioneren van organisaties in het algemeen. Hiertoe komen verschillende soorten organisaties aan de orde en de manier waarop de ICT invloed heeft op een organisatie.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jos Gielkens
Inhoudsopgave
1. Organisaties en automatisering (ICT)
2. Casus "OPLIN"
3. Organisatiestructuren: evolutie van een organisatie en de gevolgen voor arbeidsverdeling en coördinatie
4. Interne en externe consistentie van organisaties
5. Organisatiestructuren: de basisconfiguraties
6. ICT-strategie en -organisatie
7. De elementen van de ICT-strategie
8. Samenhang tussen de hoofdstukken
Antwoorden
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan