Object georiënteerd programmeren, design patterns
UML, JAVA, C# en PHP
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789057523984Samenvatting
Het boek bestaat uit vijf hoofdstukken:
1 Inleiding UML; hierin worden de basisconcepten van UML en UML-schema's behandeld.
2 Objectgeoriënteerd programmeren in Java
3 Objectgeoriënteerd programmeren in C-sharp
4 Objectgeoriënteerd programmeren in PHP
Hoofdstuk 2 tot en met 4 behandelt objectgeoriënteerd programmeren in de verschillende talen en objectgeoriënteerde patterns (patronen).
Bij de eindopdracht aan het einde van het boek, hoofdstuk 5, moet een applicatie ontwikkeld worden met gebruik van de MVC-methodiek. Dit mag ontwikkeld worden met eigen patterns in de programmeertaal naar keuze of met behulp van een framework.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 UML 3
1.1 Inleiding UML 3
1.2 UML use-case-diagram 6
1.3 Activiteitendiagram (workfl ow) 13
1.4 Sequentiediagram 15
1.5 Het klassendiagram (class diagram) 17
1.6 Klassenrelaties 21
1.7 Speciale klassenrelaties 25
1.8 Abstracte klassen 32
1.9 Interfaces en abstracte klassen 34
1.10 Het componentendiagram 36
1.11 Project Openbaar Vervoer 39
2 Objectgeoriënteerd programmeren in Java 43
2.1 Ontwikkelomgeving installeren 43
2.2 Objectgeoriënteerd programmeren (OOP) 46
2.3 Access-methodes 52
2.4 Encapsulation (inkapseling) 54
2.5 Primitieve en non-primitieve datatypes 56
2.6 Eigen methodes 60
2.7 Inheritance 62
2.8 Interfaces 67
2.9 Interfaces vervolg 1 72
2.10 Interfaces vervolg 2 73
2.11 Foutafhandeling met exceptions 74
2.12 Project OOP 79
2.13 Het factory design pattern 80
2.14 Het prototype design pattern 86
2.15 Het singleton design pattern 92
2.16 Het Database singleton 97
2.17 Het data mapper pattern 106
2.18 Het Model View Controller pattern 110
2.19 MVC met data mapper 114
2.20 Spring MVC framework voor Java 120
3 Objectgeoriënteerd programmeren in C 121
3.1 Ontwikkelomgeving installeren 121
3.2 Objectgeoriënteerd programmeren (OOP) 123
3.3 Access-methodes 129
3.4 Encapsulation (inkapseling) 131
3.5 Primitieve en non-primitieve datatypes 133
3.6 Eigen methodes 136
3.7 Inheritance 138
3.8 Interfaces 143
3.9 Interfaces vervolg 1 149
3.10 Interfaces vervolg 2 150
3.11 Foutafhandeling met exceptions 150
3.12 Project OOP 155
3.13 Het factory design pattern 156
3.14 Het prototype design pattern 163
3.15 Het singleton design pattern 167
3.16 Het Database singleton 170
3.17 Het data mapper pattern 178
3.18 Het Model View Controller pattern 184
3.19 MVC met data mapper 188
3.20 ASP.NET Core MVC framework voor C 195
4 Objectgeoriënteerd programmeren in PHP 197
4.1 Ontwikkelomgeving installeren 197
4.2 Objectgeoriënteerd programmeren (OOP) 199
4.3 Access-methodes 206
4.4 Encapsulation (inkapseling) 208
4.5 Primitieve en non-primitieve datatypes 210
4.6 Eigen methodes 213
4.7 Inheritance 215
4.8 Interfaces 221
4.9 Interfaces vervolg 1 226
4.10 Interfaces vervolg 2 227
4.11 Foutafhandeling met exceptions 227
4.12 Project OOP 232
4.13 Het factory design pattern 233
4.14 Het prototype design pattern 239
4.15 Het singleton design pattern 244
4.16 Het Database singleton 246
4.17 Het data mapper pattern 255
4.18 Het Model View Controller pattern 260
4.19 MVC met datamapper 264
4.20 Laravel MVC framework voor PHP 270
5 OOP Project-Sync 271
5.1 Algemeen 271
5.2 Sjabloon 1: Behoefteanalyse 274
5.3 Sjabloon 2: Plan van aanpak (PvA) 277
5.4 Sjabloon 3: Functioneel ontwerp 280
5.5 Sjabloon 4: Technisch ontwerp 283
5.6 Sjabloon 5: Realiseer de applicatie 283
5.7 Sjabloon 6: Testrapport 284
Register 285
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan