Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Zakelijk schrijven

Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789046900192
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Hoe schrijft u een doeltreffende zakelijke tekst? Dit boek presenteert de kennis die nodig is om deze vraag te beantwoorden. De lezer leert effectief zakelijk te schrijven met behulp van casuïstiek, praktijkvoorbeelden en opdrachten om zelf stapsgewijs mee aan de gang te gaan.

Zakelijk schrijven is opgebouwd uit drie delen: Deel 1 gaat in op wat u als schrijver actief moet doen om een goede tekst te produceren: vooraf zorgvuldig een tekstplan opstellen. Aan de hand van het tekstplan worden alle fases in het schrijfproces besproken voor de meest voorkomende teksttypen: de opdrachtanalyse, de doelgroepanalyse, de doelformulering, het vaststellen van de inhoud van de tekst, het bouwplan en het procesplan.

Deel 2 besteedt aandacht aan de lezer, de doelgroep van een tekst. Elk medium moet optimaal afgestemd zijn op deze doelgroep, en dit brengt eigen conventies voor het taalgebruik met zich mee. Verschillende soorten schriftelijke media komen hier aan de orde: van e-mail tot folder, van verkoopbrief tot beleidsrapport.

Deel 3 bevat de gereedschappen die je kunt gebruiken om correct te schrijven: regels voor zinsbouw, woordkeuze, uiterlijke structuur en argumentatie en voor interpunctie.

Specificaties

ISBN13:9789046900192
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:190
Uitgever:Coutinho
Druk:1
Verschijningsdatum:3-11-2006
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Judith ter Horst

Judith ter Horst verzorgt coachings en trainingen effectief schriftelijk communiceren voor diverse non-profitorganisaties. Van haar hand verscheen eerder Rapporteren in de hulp- en dienstverlening (m.m.v. Annette Bogtstra).

Andere boeken door Judith ter Horst

Over Ad Molenaar

Ad Molenaar was onder andere hoofd van de afdeling communicatie van de Hanzehogeschool Groningen. Vervolgens was hij als docent marketingcommunicatie en media verbonden aan de opleiding Commerciële Economie van deze hogeschool. Ad is tevens auteur van het boek Zakelijk schrijven

Andere boeken door Ad Molenaar

Inhoudsopgave

Deel 1 Tekstplan

1. Wat is een tekstplan?
2. Opdrachtanalyse (stap 1)
3. Doelgroepanalyse (stap 2) en doelformulering (stap 3)
4. Vaststellen inhoud (stap 4)
5. Vaststellen vorm (stap 5)
6. Procesplanning (stap 6 en verder)

Deel 2 Schriftelijke media

7. Van kattebelletje tot aangetekend stuk
8. Rapporteren
9. Folder en brochure

Deel 3 De gereedschapskist

10. Argumenteren
11. Publiekgericht schrijven
12. Stappenplan werkwoordsvormen
13. De interpunctie

* Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Zakelijk schrijven