Ir. W.F.J. Verhoeven studeerde electrotechniek aan de TH Eindhoven en daarna Sociale Wetenschappen aan de UvG.
Meer over Willem VerhoevenDe dynamiek van coaching
Paperback Nederlands 2003 9789024416592Samenvatting
Willem Verhoeven is bekend geworden als de grondlegger van coaching in Nederland. Zijn boek 'De manager als coach' verscheen in 1993, lang voordat coachen een algemeen aanvaarde managementstijl was. In 'De dynamiek van coaching' gaat Willem Verhoeven in op zes grootheden die in het coachingsproces een belangrijke rol spelen:
1. verantwoordelijkheid,
2. bewustzijn,
3. visie,
4. realiteitstoetsing,
5. opties en
6. acties.
Het boek gaat over de dynamiek die in het coachproces tussen deze zes variabelen ontstaat. De resultante van deze dynamiek is prestatieverbetering en meer zelfsturing.
Verantwoordelijkheid is de kern van de dynamiek van coaching. Verhoeven geeft tien concrete adviezen waarmee managers het nemen van verantwoordelijkheid door medewerkers kunnen bevorderen. In 'De dynamiek van coaching' gaat het erom de creativiteit van medewerkers aan te boren voor het overbruggen van de kloof tussen wat is en wat zal zijn.
Verhoeven stelt dat de essentie van coaching is dat je probeert iemands potenties ten volle aan te boren. Dat gebeurt niet wanneer u probeert iemand anders na te doen. Hij stelt dan ook dat alle voorbeelden en noties in dit boek alleen van waarde zijn wanneer ze u helpen uw eigen stijl als coach te ontwikkelen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Coaching en zelfsturing
2. Tien principes van coaching
3. Het coachproces
4. Verantwoordelijkheid
5. Het bewustzijn
6. Visie en doelen
7. Realiteitstoetsing
8. Opties en keuzen
9. Acties en afspraken
Literatuur
Publicaties van Willem Verhoeven
Coachen op zijn breedst
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan